Thursday, January 11, 2007

Litteraturen i mitt liv...

Bokklubbens första samkväm blev en trevlig tillställning med flera intressanta diskussioner som var mycket givande.

Janice valde nästa bok; "Snö" av Orhan Pamuk. Fatta själv vad kulturella och bildade vi kommer att bli.

Morran har däremot slunkit i mellan med min julklappsbok "Mathilde" av Denise Rudberg. Jag vet att hon är den svenska slisk och slask litteraturens okrönta drotting och jag är redan irriterad. Hon skriver så attans präkigt att jag storknar.

Ett utdrag: Martha var den äldre kvinna som kom till huset två gånger i veckan, tvättade och strök på tisdagar och städade på fredagar. Mathilde skämdes över hur bra hon hade det och hade svårt att berätta om det för folk hon inte kände. Men hon var verkligen inte bra på att hålla ordning och kunde inte låta bli att unna sig den lyxen. Så slavrig som Mathilde alltid varit var Martha nästan nödvändig för deras överlevnad. Matha hade i alla år fått vit lön så det fanns inget fuffens med i bilden.

eller det här:

"Mathilde gick in i badrummet, tvättade händerna och tog fram en hårsnodd. Det långa lockiga håret behövde klippas igen. Hon gjorde en grimas åt spegelbilden samtidigt som hon flätade en handledstjock fläta som fick hänga ner över ryggen."

Ah ni förstår.

Ändå är det en skön avkoppling från "Tärningsspelaren" och dess galenskap.

Förra året fick jag "Jenny S" i julklapp och jag var lika irriterad då.

Grr!

4 comments:

Blygisens betraktelser said...

Yes, I understand. Tack för ett gott skratt så här i stressen.

Blancaflor said...

Jag har ocksa en Orhan Pamuk-bok hemma som skall läsas...nagon dag. Men jag drar mig för det, istället läser jag Göran Häggs intressanta bok om välfärden i Sverige ifran 1945 till slutet av 80-talet. Rekommenderas!

Stora Morran said...

blanca: jaså kanske ska kolla upp Göran Hägg så. Vad tyckte du om "Snabba cash"?

Anonymous said...

Ta och läs Röd Åklagare, skrämmande bra.