Thursday, January 11, 2007

I en perfekt värld....

AM på pekade häromdagen hur mycket dåligt kaffe man häller i sig.

Alla äckliga koppar med garvsysriskt innehåll som stått i någon gammal kanna hela dagen och gosat till sig. Sånt som man får magkatarr av en endaste liten klunk.

För att inte tala alla otäcka maskin-kaffekoppar med mjölk gjort av kokosfett. Alla mjölkiga jolmiga latten som dricker ute på café. Såna som är gjorda på en teskeds espresso och sen på med skummad römjölk ända upp till glasets kant. Ofta har de nyansen benvit.

Fy tvale! säger jag.

Varför dricker man sånt som man inte är perfekt? Jo för att man är sugen på en kopp java just då och det enda som bjuds är endast såna här subsitut.

Egentligen skulle jag vilja gå omkring med min bialettikanna hela tiden. Den skulle kunna vara perfekt laddad och så skulle cafet bara kunna fylla på lite vatten först och sen lite mjölk, direkt ner i kannan när den var klar. Jag skulle kunna betala mycket för det.

I en perfekt värld skulle man alltid ha tillgång till perfekt kaffe.

Som i Spanien.

Dom kan sin "cafe con leche" dom.

9 comments:

Blygisens betraktelser said...

Ja, jag säger bara en sak. Sosta.

På återseende, charmknytet.

Thérèse said...

Jag saknar café cortado dagligen. Con leche är gott men lite för mycket mjölk i min smak,

Anonymous said...

Ja tänk... tänk om alla koppar kunde vara perfekta koppar!

Själv har jag dock en sprillans hemlevererad Bialetti som väntar på mig i eftermiddag. Helgen ska i alla fall bestå av perfekta koppar!

Välkommen hem på kaffe!

Anonymous said...

Bialetti?

Anonymous said...

En espressobryggare av märket Bialetti...

Se: http://www.bialettiusa.com/bialetti/

Blancaflor said...

Det är sant!

Jag dricker en "sombra" (skugga) varje morgon, det är en café con leche med mer mjölk. Om man vill ha ännu mer mjölk kallas det "nube" (moln). Men dessa namn fungerar bara i Malaga. I Madrid säger du istället Un café con leche corto de café (med lite kaffe).

Stora Morran said...

Blygis: jo Sosta är okej men nästan för starkt ibland...

Therese: Jag lver i ständig saknad.

AM: din kaffekokare är här nu. Ikväll blir det fint kaffe.

Blanca: Du är en lycklig hund!

Anonymous said...

jag har aldrig smakat på kaffe....

Stora Morran said...

Paul: Sluta ljug! Om du på riktigt inte har det så får du fixa det där imorgon. Så där kan du ju inte gå omkring och leva ditt liv. I ett absolut vakum.