Tuesday, January 16, 2007

Engagerad eller förbytt

Jag har kommit på en grej. Man lär sig mycket om människor när man spelar sällskapsspel. Det är då riktiga känslor kommer fram. Annars kanske man kan dölja sin sanna personlighet ganska bra men när det är frågan om att vinna ett spel då kan människor bli som förbytta.

I söndagskväll skulle jag och Tette spela spelet TABU tillsammans med A & H. Spelet går ut på att man ska förklara så många ord man kan under en viss tid utan att man får nämna en massa andra ord som lätt förknippas med det ordet. Tex ordet ”Bröllop” då får man ej nämna präst, ring, gifta sig, brud, brudgum eller ceremoni.

Det skulle vara tjejerna mot killarna. Jag och Tette gör en massa ”high-five” innan och kallar oss ”Dream team” osv. Sen sätter spelet igång och vi märker efter första sessionen att det här har de där två gjort förut. De har en väl utvecklad kommunikation med varandra som består av mycket gester och internt språk. De är mycket vana vid att dölja att de använder otillåtna ord. När jag och Tette, som är gröngölingar på spelet, försöker påtala detta möts vi av oväntade högljudda protester. Vi blir totalt bortkollrade. De slänger bort korten som används och håller för de otillåtna orden. Jag och Tette är inte alls lika hetsiga eller rutinerade. Vi avslöjar oss själva när vi använder fel ord.

Det slutade med att de vann mot oss med typ 40-7. Jag och Tette fick bara minuspoäng hela tiden. So much for "Dream Team". Jag tror Tette och jag passar bättre i lugna frågesporter eller nåt.

Men vi lärde oss mycket om motståndarlaget.

Aldrig mera sällskapsspel med dom.

4 comments:

Lotta said...

Får man kasta om orden då? Typ Michael George och så?

Stora Morran said...

He he Nej det hade man aldrig fått göra med de här spel-natzis men det var kul när du gjorde det!

Blygisens betraktelser said...

Vilka förslagna kräk, säger jag bara! De visste hela tiden att de skulle kamma hem det här lätt som en plätt! haha...de måste ha sparkat varandra på smalbenet under bordet, när ni gjorde high-five och gladdes åt er dream-team.

Stora Morran said...

Blygis: Ja vi var lätta måltavlor för dem. Ingen match alls. Men nu får de sitta där ensammna och spela med varandra. Vi ställer inte upp längre på oschyssta metoder.