Thursday, January 18, 2007

"The Tuna Community"

Jag och mina vänner kommer från tuna. Visst har jag andra vänner som jag lärt känna i Sthlm också. Men dom som är mig närmast AM, Tette och Janice dom kommer alla därifrån. Vi har gått gymnasiet tillsammans och sen flyttat upp till "Storstan".

Hur som helst så har det blivit mer och mer tydligt den sista tiden att vi umgås mycket med andra människor från vår stad. Vi kanske inte ens kände dom så väl under tiden vi bodde där, men nu i storstan så känns det naturligt. Är man ute och träffar på någon så är det ofta naturligt att heja även om man kanske inte skulle ha gjort det i tuna.

Det som också är mycket konstigt är att alla vi under den senaste tiden träffat killar från samma stad som vi inlett någon form av relation med. Vi har spånat hur det kan bli så. Det måste vara att man redan tycker att man känner personen ifråga sen förr och att det därför känns lättare och tryggare att gå vidare med honom än en helt okänd. Kanske har man redan sen tidigare vetat att man gillade just honom.

En annan av fördelarna av att vara inflyttad är att man har ett helt sjukt stort kontaktnät just för man kommer från samma stad. Jag har många gånger befunnit mig utomlands och där skapas det ofta "Swedish communities". Man dras till varandra efter som man kommer från samma kultur, har samma humor osv. Ofta får man ett speciellt band med sina landsmän. Precis så fungerar det här.




Men jag vet en maffia som är ännu värre än oss. Det är Örebroarna.

Dom är överallt.

6 comments:

Produktionsledaren said...

För att citera Olle Palmlöf:
– Ja Midsommarkransen där kan man för väl sjutton inte bo det är ju helt tagit i besittning av Örebroare.

Jo vi är överallt. Alla djävlar är från Örebro på nått konstigt sett, nästan som Kina " Mittens Rike", du vet.

Bitter said...

Hej Morris, om skrivgruppen, maila mig imorgon på jenne5497@hotmail.com så kan vi prata mer om det. Love

Blygisens betraktelser said...

Jasså, PL jämför Örebroarna med Kina. Hm....man skall se upp med "Den Gula Faran" har jag hört. De kommer med stormsteg, ngt som är känt sedan länge. Hmmmm...

Stora Morran said...

PL: Ja Örebroarna är den mest inflyttade minoriteten i sthlm men tuna är inte långt behind.

Bitter: jag mejlar dig! Kram

Blygisen: Ta skydd!

Produktionsledaren said...

Beträffande Örebroare så är det som att folket från inlandet per fot vandrat till Stockholm, men inte orkat hela vägen fram. Fötterna bar dem fram till de södra förorterna sen var det stopp.

Blygisens betraktelser said...

Ja, namnet till trots, så är det så för dem, örebroarna....hö hö...