Wednesday, December 07, 2005

babies

Vi diskuterade bebisnamn på jobbet häromdagen. Mina favosar är:

Pojknamn
1) Cliff
2) Clark
3) Mo

Flicknamn
1) Bianca
2) Stella
3) Mo

Mo har Räven och jag kommit på är ett helt nytt namn som inte har uppfunnits än och därför är helt androgynt precis som 80-tals klassikern: Kim. Räven är dock skeptisk mot Mo eftersom det betyder mögel på Spanska och inte skulle funka helt bra med hans spanska släkt. Jag är dessutom inne på antingen Gunnar (min farfar), Fanny (mormor) eller Aina (farmor). Jag tycker namnen är fina dessutom är det fint när namn går igen i släkten.

Den Norska prinsen ska tydligen heta Sverre Magnus. Mein gott säger Morran. Stackars prinsen. Undra om det skulle vara okej för Victoria om hon skulle vilja döpa sitt barn till typ Ängla, Tindra eller typ Laban…. Eller det vara nåt nörd-historiskt namn som typ Kristina? Jag tror i alla fall att det måste vara mer än 5 bokstäver annars blir det lite för arbetarklass.

9 comments:

Anonymous said...

mindre än 5 bokstäver?! Är det arbetarklass? Exempel tack!

Menar du allvar med pojknamnen? Bara du inte får två pojkar så kan det nog gå... En Cliff OCH Clark kan bli lite mkt... Flicknamnen var fina... lite skeptiskt till Mo också faktiskt... ganska sött men känns mer som ett smeknamn än som riktigt namn... Han eller hon kommer garanterat att vara ensamm om det i alla fall...

Anonymous said...

Själv är jag mest inne på S-namn... Min son ska heta Samuel! Eller kanske Simon... möjligtvis kanske Sebastian... Gillar Tristan också... men det blir lite för "Tristan o Isolde"...

Flicknamn tycker jag är mkt svårare! Saga är fint... gillar Stella också! (som Gyneth i "Great Expectations" heter... =)Gillar Julia också... Emelie... hmm vet inte... får nog hitta på nått jag med...

Anonymous said...

... stackars prins förresten... det var inget vackert namn den lilla gossen fick...

Annars är det svårt det där med namn... det definerar ju en person för livet... många namn har inbyggda associationer som man måste räkna in...

Stora Morran said...

Namn som ej passar på en kunglighet Stina, Lina, Tina. för korta och för mycket arbetarklass.

Samuel är töntigt! Cliff är mycket tuffare! Mo är tufft för att det är annorlunda.

Anonymous said...

Du ser... mkt värderingar som ligger i ett namn...

Sluta bråka... Samuel är kanske det finaste namnet... ever! Historiskt, bibiliskt och internationellt... o vackert... klingar fint... Cliff däremot... well dont get me started... hfm!

Anonymous said...

Du ser... mkt värderingar som ligger i ett namn...

Sluta bråka... Samuel är kanske det finaste namnet... ever! Historiskt, bibiliskt och internationellt... o vackert... klingar fint... Cliff däremot... well dont get me started... hfm!

Anonymous said...

Du ser mkt värderingar som ligger i ett namn...

Sluta bråka.. Samuel är kanske det finaste namnet.. ever! Historiskt, internationellt o vackert... klingar så fint....

Cliff däremot.. =) well dont get me started...

Anonymous said...

Du ser mkt värderingar som ligger i ett namn...

Sluta bråka.. Samuel är kanske det finaste namnet.. ever! Historiskt, internationellt o vackert... klingar så fint....

Cliff däremot.. =) well dont get me started...

Fröken said...

Stella är sååå fint, det är mitt favvo namn till nästa bebis (när det nu blir).