Thursday, May 05, 2011

Debatt; Barnmaten

Jag har funderat lite över det här med att göra egen barnmat. Många tycker att jag är överdrivet präktig och duktig som lagar min egen mat till Ture. Men jag är mest förvånad att inte alla gör det egentligen. Tänk att en bebis föds och mamman säger till sin bebis; "Välkommen till världen, nu ska du endast få äta burkmat resten av ditt liv. Jag kommer ta hjälp av Felix, Findus och familjen Dafgård för att föda dig".

Visst låter det läskigt. Men det är ju så man gör det första halvåret av barnets liv mellan den slutar amma och den kan äta samma mat som resten av familjen. Den mat som jag lagar själv vet ju jag vad jag stoppar i. Den är både näringsrik och god. Det är mer än vad man kan säga om de flesta burkar som knappt någon vuxen skulle äta med god aptit. Visst är det säkert näring i barnmaten men dom snålar ju gärna på kött och grönsaker. För nån vecka sen köpte jag en påse Ella´s biffiga biffgryta. Det är den absolut dyraste barnmaten. Ekologisk och bra. När jag läser på påsen så är huvudingrediensen grönsaksbuljong. Visst kan jag betala 18 spänn för en måltid till Ture men då lagar jag hellre själv när jag vet att det är mer näring i min mat. 

I många länder så existerar inte ens barnmat på burk. Jag läste om en svensk mamma som bodde i Italien i Mama. Där får man recept från sin barnläkare vilken mat man ska laga till barnet i vilken ålder. Ingen ger sitt barn en burk. I thailand hade vi det ganska svårt att hitta någon färdiggjord barnmat. Jag tror att det är industrin kring barnmaten som har styrt in oss svenskar på denna linje. Marknadsföring och starka finansiella intressen har gjort att vi idag ser barnmat på burk som det naturliga. Precis samma fenomen som har gjort att bröstmjölksersättning framställs som hälsosammare i många länder och därmed lett till att mammor inte ammar sina barn alls.

Visst är det kanske lite jobbigare att laga egen mat till sin bebis än att köpa färdig men vi gör ju så mycket andra saker för vår bebis som är jobbigt för att den ska må bra. Varför är maten mindre viktig än allt det där andra? Jag ger också Ture burkar när vi äter ute på stan och äter för att det är enkelt men nu börjar jag fundera varför det är enklare än att ta med sig en matlåda egentligen? För inspiration slänger jag in en länk på lite av Tures recept.

5 comments:

RebeccaW said...

Nu höll jag på att skriva att jag älskar dig! =)

Har också hört det där om Italien, att där läggs mer tid på att "utbilda" föräldrar i vad de kan laga för mat till sitt barn. Här får man en broschyr från Semper på BVC och ett "varning för hemlagad gröt". Idiotiskt.

Varför får maten inte ta tid vill jag fråga folk? Kan man inte lägga mer tid på mat och mindre på tv-tittande till exempel? Maten är ju viktig för alla men framförallt för små växande barn. Förresten så behöver det inte ens ta så mycket tid, folk krånglar till det mer än nödvändigt. P g a okunskap. Du och jag skulle kunna gå ihop och utbilda föräldrar i att laga barnmat, du får stå för recepten och jag står för näringsläran, haha!

Nu när Isak är ett år så behöver jag inte tänka på att ta med mat till honom, då kan han ju äta samma som jag när vi är ute. Så himla skönt. Snart kan gourmet-Ture det också, han kommer käka råbiff och bouillabaisse innan han kan prata! =D

Stora Morran said...

He he tack Rebecka!

Ja det vore nåt. Man kunde starta kurser i hur man lagar bra barnmat. Fast egentligen kan ju alla som kan laga mat och också laga mat till sin bebis, bara man kan hantera en mixerstav typ.

Louise said...

Min affärs idé går ut på att åka hem till mammor som inte hinner laga mat till sina barn men som är emot burkmat etc och laga ihop ett par puréer till dem och frysa in. Kanske till och med laga till lite matlådor till föräldrarna också.
Jag blir rent ut av förbannad på folk som ger sina barn burkmat. Och jag är jätte öppen till all slags föräldrar grejer: amma i flera år eller amma ingenting, ta kejsarnitt om du känner för det eller ha födelsn hemma, skippa sömn rutin eller ha massa rutin, sov med barnet i din säng eller inte --- GÖR DET SOM PASSAR DIN FAMILJ BÖST. MEN MEN MENÖ ingen som helst förståelse för burkmat till bebisar. Till råga på allt burkmat som sitter på HYLLOR och alltså ej ens behöver sitta i kylskåp -- vad innehåller den skiten egentligen. ALLA hinner laga mat till sina barn. Ta 10 minuter en gång i veckan. Det räcker. Gruff. :)

Stora Morran said...

Ja där sa du nåt Louise. Vad innehåller maten egentligen? Varför behöver den inte var kyld?

RebeccaW said...

Louise - Bra affärsidé, jag är på!