Tuesday, October 05, 2010

Fas...

Ture går igenom en jobbig fas just nu. Det är den sk 8-veckors fasen. Hela hans sinnevärld förändras och hans hjärna utvecklas. Han börjar uppfatta nya saker i sin omvärld. Jag läst i min bok "Växa och upptäcka världen" att det här är tydligen ganska jobbigt för Lilleman. Det kan kännas läskigt och skrämmande. Det här gör att han är klängig. Han vill att jag ska bära honom exakt hela tiden. Och även när jag bär honom så är det inte riktigt bra. Han gnyr och är lite småledsen mest hela tiden. Ganska jobbigt för mig. Den här fasen kan pågå allt från några dagar till 2 veckor.

Jag klamrar mig dock fast vid ett stycke i boken som säger "Krävande barn kan vara begåvade". Där står det att högt begåvade barn ofta var krävande och missnöjda som spädbarn. Barn som är krävande blir ofta duktiga i skolan, om de får rätt stimulans när de är små.

Mamma var barnvakt igår några timmar när jag och Jeppe var ute och åt med hans mamma och firade hennes födelsedag. Då skrek han typ hela tiden förutom en halvtimma när han sov i vagnen när hon var ute och gick med honom. Får se om hon vågar vara barnvakt igen.

No comments: