Thursday, July 08, 2010

kanske kejsarsnitt....

Besöket hos barnmorskan i Simrishamn gick bra men hon upptäckte att Ture ligger i säte. Han har inte vänt sig med huvudet neråt ännu som han borde ha gjort. Först tyckte hon att hon kände huvudet uppe vid mina revben och sen gjorde hon även ett ultraljud och vi kunde konstatera att det var så. Om han inte vänder sig av sig självt tills vi kommer tillbaks till Stockholm så kommer dom göra ett försök till att vända honom. Om inte det funkar så blir det planerat kejsarsnitt. Jag vet inte hur jag känner inför det. Lite blandade känslor kan man säga. Fördelar med kejsarsnitt;
  • Det gör inte ont
  • Vi vet exakt när han kommer
  • Han kommer att komma ut tidigare än den 12 Aug
Nackdelar:
  • Jag kommer att ha ont mycket längre efteråt och vara handikappad
  • Vi förlorar spänningen med att inte veta när han kommer och dramatiken runt omkring när vattnet går och man ska in till BB osv...
  • Det känns som om man fuskar. Alla säger ju att det är så coolt att föda "på riktigt" och det vore synd att gå miste om det
Sen är jag rädd för det där vändningsförsöket också. Låter som det kan göra ont. Nä nu får vi hoppas att Ture gör sin mamma en tjänst och paddlar ner och lägger huvudet till rätta.

2 comments:

amy said...

Ja kom igen nu Ture!

Sofia said...

Jag upplevde det inte som att jag var mer handikappad efter kejsarsnittet, tvärtom. Visst, man får inte lyfta tyngre än sin bebis men hey, det kan väl vara skönt att slippa släpa matkassar ett tag?
Men du, är det någon som har pratat med dig om det här med bajseriet efteråt? Akta dig för förstoppning säger jag bara... Very viktigt att inte få det. Googla tips ang detta.

Och du, det är minst lika häftigt med kejsarsnitt! Och vem säger att det inte kan bli vaginalt nästa gång om ni nu vill ha fler sen...?

Lycka till! Kommer gå galant!