Tuesday, September 11, 2007

Hilfe

Det har hänt något otäckt med mina sneakers. De luktar ruttet. Igår promenerade jag till jobbet i dem och sen bytte jag till mina "Upp till kamp"-pjucks. Under tiden hade jag skorna i mitt skåp bakom mig. Så fort jag råkade öppna dörren kom en vidunderlig stank ut ur skåpet. Jag sneglade mig omkring för att se om det var någon som hade släppt sig eller alternativt rapat. När ingen misstänkt fanns i närheten la jag ihop två och två.

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. I like them very mucho och är absolut inte redo för att slänga dem på sophögen. Jag tror kom sig av att jag gick omkring en hel del i dem i regnet. Då började förruttningsprocessen på något sätt.

Är det någon som har några bra tips? Alla synpunkter är välkomna.

7 comments:

Anonymous said...

Lägg dom i frysen.

Stora Morran said...

Hmm men blir det bra? Det är ju inget tugg-gummi på jeans direkt. Blir det inte bara mer fukt då?

Anonymous said...

Samma tips som ovanstående, in i frysen. Är inte så fuktigt där, torr kyla.
1: in i frysen (i en plastpåse för att skydda resten kanske) = bakterier dör
2: ta ut och låt torka ordentligt
Lycka till!

Stora Morran said...

Sanks för all tips. De ligger och gosar i frysen nu. Rapporterar resultat.

Anonymous said...

Tvätta dem i tvättmaskinen?

Anonymous said...

Frysen har aldrig funkat på mina skor och jag tror det förstör stötdämpningen däremot hjälper det att ta ut innersulorna, snöra upp dem helt och tvätta dem i maskin + spraya med "Oveck" (ett slags saltlösning som finns på Intersport)

Ett annat bra sätt att inte få dem att lukta är att inte använda dem två dagar (eller mer) på raken.

/Herr Svettbanan

Stora Morran said...

Nope frysen funkade inte. tog ut dom igår luktade fortfarande men inte lika mycket. Står och torkar hemma nu.