Friday, December 08, 2006

Dryg...?

När jag kommer hem till mina hemtrakter så blir jag alltid lika påmind om att det finns andra städer förutom Stockholm. Jag vet att det låter riktigt skumt när jag skriver detta men det ligger något i det. När jag är i Stockholm sitter jag aldrig och tänker på övriga landet. Jag tänker att Stockholm är där alla bor. Jag vet att jag låter sjukt drygt men det känns så. När jag kommer hem hit så blir allt annorlunda. Då fattar jag att det bor folk här också och att de trivs med det.

Jag kommer hem och läser i Eskilstuna Kuriren om en klubbguide till Stockholms uteliv och jag kommer då ihåg hur det var när man bodde här och tänkte på Stockholm som centrum för allt coolt. Idag reflekterar jag inte ens över det. Jag läser så här om Lilla Baren på Riche;

”Lilla Baren är egentligen inte en klubb, men eftersom den utgör själva essensen av Stockholms uteliv får den vara med i vår guide ändå. Här minglar det vackra musik-, mode- och mediefolket, samtidigt som de flörtar med någon av ställets berömda bartenders och dansar till olika dj:s.”

Jag ligger på golvet och sprattlar upp med benen. Vårt lilla Riche! So Fööny!

Som en god gammal vän sa till mig igår;

” Ja just det du är en sån som är inflyttad”.
” Ja, hur är man då?” frågade jag.
”En sån som försöker alldeles för mycket, lite för trevlig mot alla” svarade han.
” Jaha” sa jag.

Sen fortsatte han med den här, i mina öron, ganska roliga frågan;

”Men din pappa jobbar han där?”
” Ja” svarade jag.
” Men det kan väl inte finnas några jobb där?"
” Jo det finns det” sa jag.
”Men de flesta måste väl ändå pendla till Stockholm” fortsatte han som om han trodde att Eskilstuna var en Stockholms förort.
”Nej, dom jobbar där” sa jag.

Han såg på mig ett tag och jag såg på honom att han inte riktigt trodde på mig.

Det var då jag förstod att för såna som inte bara bor i Stockholm nu, utan aldrig någonsin har bott någon annanstans i Sverige, kanske knappt besökt några andra städer förutom Fjällen, Gotland och Skåne typ, måste det verkligen känns ännu konstigare det där med resten av landet. Att folk verkligen bor där och att de tycker att det är helt okej, fast de som oss kan välja att bo i Stockholm…

5 comments:

Produktionsledaren said...

Jesus Kristus vad roligt. Jag missade en gång tåget på det sena nittiotalet från Stockholm till Örebro efter en konsert. Några stackars "Stockholmare" våndades över att jag och mitt sällskap skulle behöva spendera natten på McDonald's vid Centralen.
–Shit Örebro som ligger långt upp i Dalarna och allt sa de.
Stockholm ÄR Sverige för stockholmarna...

Stora Morran said...

Ja jag vet, det är det som är så attans roligt! Det finns inget annat. This is it!

Flickan i burspråket said...

Och för oss som inte bor i Stockholm är det märkligt att allt i media kretsar kring denna stad, inte kring det som påverkar eller berör dig själv i första hand. Nyheter, paneler, skämt - allt utgår ifrån Stockholm. Det är lite vridet egentligen.

Stora Morran said...

Det är för att alla tänker som jag... bad!

Anonymous said...

Det slår heller aldrig fel att de som är i särklass allra drygast är inte infödda stockholmare utan...just det; inflyttade. De som börjar lägga sej till med en stockholmsdialekt utan dess like efter att ha vistats i stan ca 5 timmar eller så.

Verkar som att tågluffning inte är nånting man ägnar en tanke åt i hufvudstaden-om man är en pretto inflyttad ungvuxen menar jag.

Kanske man borde kräva att de som ska bokföra sej i Staden nr08 måste avlägga ett svenskt geografiprov? Fan, jag är väl inte så tokig va? Fast jag kommer från landet.