Thursday, November 16, 2006

gula fula citroner



Åh jag vet att det är lite tantvarning på mig men jag kan inte hjälpa att jag hetsar upp mig över att Kajsa Ingemarssons sopiga bok; "Små citroner gula", ska bli film.

Inte nog med att den är den mest sålda pocketboken 2005, nu ska fanskapet ältas i en seg film också. Den händer ju för tjyven ingenting i den där boken. Hela handlingen är ruskigt förutsägbar plus att den är fylld med fraser som "Alice tryckte ner champangekorken i flaskan igen så gott det gick".

Hello! Försök att trycka ner en champangekork i sin flaska igen. Glöm inte att bjuda in mig. Jag vill stå brevid och titta på.

Den mesiga huvudpersonen Alice ska föreställa en tjej som har jobbat inom restaurang hela sitt liv. Ändå känner hon sig helt främmande på krogen när hon och vänninan går ut. Hon tycker det är rökigt och stökigt. (Märk att boken skrevs då man fortfarande kunde röka på krogen). Hela boken är helt platt och icke trovärdig. Personer som jobbar på krogen är de som partar mest, som alltid röker och slår runt. Dessutom fattar man på första sidan att hon ska bli ihop med sin bohemiske granne. Ah snark!

Jag tror Morran måste sno ihop en roman och visa klåparna hur det ska gå till!

7 comments:

Anonymous said...

Oh, jag håller med! Dåligt språk, dålig handling, dålig, dålig, dålig! Det känns som en novell skriven av en 15-åring. Den är så tråkig och jag bidrog ju till att det skulle bli den mest sålda pocketen eftersom jag köpte den. Men jag ÅNGRAR mig! Jag vill lämna tillbaka den! Den är så kass. Och jag förstååår inte hur det kan bli en film.

Produktionsledaren said...

De är bra Morran på dom bara!!!

Anonymous said...

Heja Morran!

Peppe said...

Stora Morran, jag håller med! Kajsa Ingemarsson borde pryglas.

Stora Morran said...

Åh tack snälla ni för att ni håller med mig. Jag trodde alla skulle tycka att jag var oäven.

ettett2 said...

Haha..., den där boken har ju till och med jag läst, och jag är sannerligen ingen "bokmal". Riktigt kass faktiskt! Det är en bedrift om filmen blir längre än 15 min. Händer banne mig inte mycket i den där boken.

Lotta said...

Jag vill gärna ha boken av Morran signerad. Går det att ordna tro?

Har för övrigt inte läst citronboken, men jag förstår dig. Jag fattar inte heller. Den syns och finns överallt. Men jag fattade aldrig grejen. Och nu tänker jag definitivt inte läsa den. Ska också bojkotta filmen och håna alla som ser den på bio.