Tuesday, March 15, 2011

Delad ekonomi

J och jag har delad ekonomi. Det betyder att vi för över en viss summa till vårt gemensamma konto varje månad. Det ska täcka alla räkningar och alla inköp vi gör den månaden. Nu när jag är mammaledig för Jeppe över 3/4 och jag för över 1/4 av pengarna. För dom pengarna köper vi all mat, saker till Ture, möbler osv.

Det här gör att vi aldrig bråkar om pengar. J får köpa så många nya iphones och ipads han vill eller bjuda sin kompisar på drinkar på krogen om han önskar. Jag får lägga mina pengar på Ittalaskålar och traderafynd om jag önskar. Ingen av oss kan lägga oss i vad man göra med sina pengar.  I ett avsnitt av "Ensam mamma söker" tyckte alla (förutom en snubbe) att gemensam ekonomi är det bästa. Hur gör ni andra?

3 comments:

Anonymous said...

Vi gör precis som ni gör och det fungerar på bästa tänkbara sätt. Det är skönt att veta att om jag har pengar kvar på mitt konto efter det att "huskontot" har fått sitt så är det helt upp till mig att välja hur jag ska spendera dem.

K said...

Vi gjorde som ni gjorde innan vi fick barn och jag gick på mammaledighet. Nu har vi ett sparkonto med ganska mycket pengar på som vi använder när vi köper saker till hemmet, Nils, alla räkningar, resor och andra gemensamma grejer. Jag använder mammapengen till "mina" saker som kläder, fika och dyl. G använder sin lön på samma sätt. Har funkat jättebra hittills.

EN MÖLNBOBOS LIV - MELVINS MAMMA said...

Vi gör som ni gör. Sätter undan en summa på ett "räkningskonto" och det som är över är våra egna pengar.

Däremot täcker inte de pengarna matkostnaden så vi turas om att handla.