Friday, August 03, 2007

Tufft

Jag åt middag med en gammal kompis i onsdags som jag pluggade med i Japan. Han kommer från Colombia. När vi pluggade i Japan bodde han i Colombia. Man har ju hört att kiddnappningsfrekvensen i Colombia är minst sagt halv-hög. Någonting hände med min väns familj de blev hotade eller nåt liknande. Han vill inte riktigt prata om det men hans familj är någon slags diplomater av något slag. Hur som helst var de tvungna att lämna Colombia 2005 pga hot.

De flyttade till Skellefteå, Sverige där min vän hade en moster sen tidigare. Min vän insåg ganska snabbt att i Skellefteå blev inga barn gjorde direkt. Han flyttade ner till Göteborg, började plugga svenska i ilfart och la till lite svenska kurser till sin civilekonom examen. Fick VG i allt och idag jobbar han här i Stockholm på Accenture. Jäkligt snabbt marscherat.

Efter jag åkte till Indien förra året tappade vi kontakten. För några veckor sen satt jag i godan ro på kontoret och pysslade i ett internsystem. Plötsligt dök min väns namn upp och det visade sig att han nu jobbar som konsult här på min bank.

Jag kastade iväg ett mail. Han blev glad och igår träffades vi igen.

Tufft

2 comments:

Anonymous said...

Sånt där är sjukt. Är du säker på att det inte är han som har den vita limon...

Stora Morran said...

Japp I´m sure.