Thursday, September 02, 2010

Tuffa tider....

Ture och jag var på BVC igår. Han hade bara gått upp 110 g denna vecka och förra veckan gick han bara upp 70 g. Lite klent menade barnmorskan. Han borde gå upp 200 g per vecka. Lilla Grodan har ju god aptit och äter för ett helt kompani och jag har mycket mjölk. Det rinner om mig konstant känns det som. Ofräscht. Problemet är att han spyr han upp allt ganska omgående. Han har förmodligen en outvecklad magmun. Stackarn. Tårarna började rinna på mig hos barnmorskan. Nog för att jag är lite känslig normalt men om nåt inte är bra med mitt barn har jag svårt att hålla distans och se det objektivt.

Så nu måste vi amma på schema var tredje timma. Amma 5 minuter och sen rapa. Så gör vi så 3-4 gånger per bröst sen byter vi. Dygnet runt. Vi började igår. Så i natt var jag upp och ammade 00.30- 01.30 och sen 03.30-05.00 och sen 06.30- 07.30. Så där håller vi på. Ganska jobbigt. Ture som normalt sover så fint om nätterna. Jag har inte kännt mig trött sen jag fick barn. Nu är det sannerligen andra tider. Nu känns det som jag har fotboja. Vi ska försöka så här tills på måndag då ska vi på återbesök till BVC och se om det blivit förändring.

Som Janice sa; Ture är en Tiger och han kommer kämpa och snart att bli stor och stark.

Det är bara att kavla upp armarna och amma järnet.

6 comments:

MANNY-KEN said...

Åh, jag vill skriva något bra om att ersättning är lika bra som amning. Kanske kunde du ge honom lite på dagen (den är ju fetare) så slapp du gå upp på natten. Utsövd mamma = bra mamma. Ju. Men jag vet också hur viktigt det var för mig att amma, till varje pris liksom, vilket jag så här i efterhand kan ångra eftersom det dränerade mig att behöva amma varje/varannan timma dygnet runt. Men det kan vara värt att veta att sjuksyrrorna på BVC inte FÅR rekommendera ersättning även fast de kanske vill... Lycka till supermom!

Stora Morran said...

Hmm ja jag ska nog fundera lite över ersättning. Att ersätta ett mål på natten kanske och ett på dagen. Mycket lättare att reglera hur han får det i sig så han inte spyr så mycket.

Anonymous said...

I vissa fall när bebisen har underutvecklad Mag mun kan novalucol hjälpa, ring gärna och rådfråga en riktig barn läkare! Ibland får man jaga ordentligt för att få den hjälp man behöver, du och bebisen ska inte behöva må dåligt när det finns hjälp att få! Stå på dig!
Kram

Anonymous said...

Hej! Jag höll på som du med båda mina barn. Den första S för att han inte kunde suga ordentligt och den andra O för att jag hade panik från det första barnen...men insåg efter ett tag hur olika de är. S funkade med regelbunda tider dock inte O som aldrig verkade bli mätt och alltid villa suga (inte så lätt när man samtidigt ska ta hand om ett litet barn till...jag fick mina pojkar tätt).
Jag övergick till flaska efter några månader med S för det slet alldeles för mycket - sömnbrist med mera. Med O "gav jag upp amningen"så fort han lyckades ta flaskan (vilket tog alldeles för många månader innan gjorde, tyvärr) - för det visade sig att jag hade mycket mjölk MEN den var alldeles, alldeles för tunn (ingen "grädde" alls i den) så han blev aldrig mätt = vi ammade och ammade och ammade. Han var också en gille som spydde hela hela tiden. Så det blev ju att amma ännu mer. Herregud vad det slet! Himmel när han äntligen tog flaskan!
Jag håller med första talare utsövd mamma = bra mamma. Lycka till!

Blancaflor said...

Jag har varken käcka tips eller erfarenhet att dela med mig av, men vill gärna uppmuntra dig:

Hang in there! (för att citera About a boy)

Nori said...

Om du ska ge ersättning kan du ge en sort som tjocknar i magen, Enfamil, eller blanda i förtjockningsmedel så kommer det inte upp lika lätt.