Wednesday, September 29, 2010

The american dream....

Min amerikanska kompis skriver på Facebook att nu är det slut på hennes mammaledighet. Nu ska hennes lilla bebis börja på "daycare". Hennes flicka är 3 månader gammal.  Jag skulle gråta ihjäl mig om jag var tvungen att lämna Ture på dagis om en månad. Jag tror inte ens det finns förskolor i Sverige som tar emot så små barn. Hon skriver att hon hade det bra för hon fick 12 veckors ledigt med 75% lön. Dom flesta amerikaner får 6-8 veckor ledigt utan lön. Många tar mindre ledighet för dom har inte råd att förlora sin lön. Sen kostar förskola $2000-2500 per månad för ett spädbarn. Galet!

Ibland förstår vi svenskar inte hur bra vi har det. Vilken tur jag har som får vara hemma med mitt lilla barn.

2 comments:

Sofia said...

Ja våra möjligheter i Sverige att få vara hemma så länge med våra barn är heeeelt fantastiska! Det är värt att tänka på när det ibland känns kämpigt eller tråkigt. Jag ska lämna min 15 månaders snart och det skär i mitt hjärta. Kan inte ens föreställa mig att lämna en 3 månaders. Uhuuuu!

Stora Morran said...

Nej fy sjutton om Ture skulle behöva börja på dagis om en månad. Bu hu!