Thursday, September 16, 2010

"Kungarna"?

Jag har precis sett ett avsnitt av Kungarna på Tylösand på Kanal5 play. Jag skulle vilja likna det programmet vid en brun, illaluktande klutt. Fy sjutton. Jag tänker på dom här barnens föräldrar är dom stolta över sina barn? Jag undrar lite hur min vän Anitha kan ha producerat nåt sånt här läbbigt program.

Jag tittar ner på min lilla nallebjörn som ligger och snarkar på min mage och bestämmer här och nu att om Ture ska ut på fest när han blir lite äldre så måste nog hans mamma följa med.

6 comments:

Anonymous said...

Vet du, det fattar inte jag heller. Hon verkar ju vara en otroligt smart tjej... Hmm, kanske nåt brilljant jag missat bland alla bajskorvar, spyor och annat snusk som detta skitprogram verkar bestå av.

Gunnel said...

Mmm, visst känns det som om man alltid vill följa med de små liven. FÖr att inte tala om allt de INTE kommer att få göra, språkresa, skidresa till Alperna... Men jag inser samtidigt att allt sånt antagligen är helt ute när det väl är dags och det är andra saker som gäller. Saker som jag då inte kommer att inse är exakt som en språkresa till Hastings var på min tid och därför glatt gå med på som "en bra idé" och "utvecklande". Nåja, flytta hemifrån kommer min lilla raring aldrig att få göra ;-)...

Anitha Schulman said...
This comment has been removed by the author.
Anitha Schulman said...

Morranbabe!

Grattis så otroligt mycket till Ture!
HUR SÖT SOM HELST, ser fram emot att ses när du är ur babybubblan och jag är på säker mark.

Apropå Kungarna så antar jag att man förträngt hur man själv var i den åldern. Men hade någon satt en kamera på mig en vecka på Kos när jag var 19 år så skulle det säkerligen vara relativt snarlikt. jag antar att man förfäras för att man någonstans blir illa påmind.

Dessutom är du inte längre målgrupp du är mamma nu. Du ska förfäras. Allt annat vore fel ;)

Men jag antar att begäret är alldeles för stort så du inte riktigt kan sluta titta helt. Kanske bara zappa in snabbt nästa gång...

Det är klart jag hellre säger att jag tittar på Babel och läser DN Kultur än kollar på Kungarna och läser Klick. Dock händer det sistnämnda 10 ggr oftare än det förstnämnda.

Helt enkelt kanske inte ens självbild alla gånger är sann. Därav tror jag man förfäras.

Projektet är faktiskt ett bland det roligaste och galnaste jag gjort och jag skulle gärna göra det igen. Älskar deltagarna.

Många kramar Mommi!

Anitha

Stora Morran said...

Hello Lady!

Tack, ja Ture är ganska söt och gosig han.

Absolut om någon skulle ha filmat saker som jag har gjort eller hur jag hade festat så skulle det vara lika grisigt. Jag har en jävla tur att ingen gjorde det och sände det på tv. Det är just det som är läskigt, att ni letar upp dom här små, osäkra, uppmärksamhetstörstande kidsen, får dom att välja ett "coolt" smeknamn och sen ger dom all sprit dom kan önska och sen filmar ni vad dom gör. Så klart kommer dom att hångla, knulla, slåss och frysa ut varandra. Det vet ni. Kidsen fattar inte att dom är utnyttjade. Det fattar dom först sen när reaktionerna kommer. Då är det dom som är körda. Deras personliga varumärken som Blondinbella skulle ha sagt Det är ni som tjänar pengarna.Jag hade en jäkla tur som kunde festa, slåss och knulla som anonym och utan att nån filmade det och sände det på tv så att jag nu kan sitta här som mamma och låtsas som att ingenting har hänt och förfäras över dagens ungdom.

Ja vi får träffas sen när du är hemma från Colombia. Akta er för kidnappare. Sjukt vanligt där borta har jag hört. Akta er från att bli knarkurirer. Också vanligt./ Morsan

Anitha Schulman said...

Tur Morran, det är ju inte så vi smygfilmat direkt....:)
Jag tror ju dessvärre att de här ungdomarna inte tagit så stor skada som du gärna vill tro.

Alla deltagare är sjukt nöjda med sitt nyvunna kändisskap och sitt sätt att porträtteras i programmet.
Det här är inga människor vi "skapat/vinklat" i TV-fabriken. Utan det här är faktiskt så här övre tonåringar/unga vuxna är.

Programmet är väldigt naturalistiskt/dokumentärt fast i klassiska doku-packetering.
Men till skillnad från att en redaktör driver en historia som ska berättas så är det är deltagarna som helt och hållet skapar innehållet och vad som ska ske.
Vi pigbackar bara.

Kolla på ett studentflak vad som händer där.
Den generationen programmet vänder sig till lever alla samma livsstil oavsätt demografi och samhällsklass.

Det som hänt något med folk födda runt 1990 de är inte alls lika dömande som oss.
Om det är några som är fördomsfulla och elitistiska så är det vi. Vår generation, vår moral är generaliserande, vi skapar horor, madonnor och losers.

I 90-talistens ögon är Dokudeltagaren inget trash utan en cool personlighet som vågar bjuda på sig själv. Generationshjältar rent av. De är mycket fördomsfriare människor än vad vi varit fostrade till.

Jag måste ärligt talat säga att DU har ett jätteproblem om du ska ta på dig moralen för den här generationen, den kommer de klara av att hantera själva.

Jag tror inte att jag blivit överlycklig om mitt barn hade valt att delta i detta men jag skulle i vilka val det än gör stå bakom honom/henne till 100%.
Allt annat vore otroligt konstigt.

Vi aktar oss för knarkkungarna och kidnapparna.
Mormor :)

Kram