Sunday, April 11, 2010

Kapraltunnelsyndrom

Det här med att vara gravid är ingen baggis asså. Jag har fått nån ny skum åkomma som gör att mina fingrar domnar. På nätter vaknar jag av att mina armar värker och händer bultar. Det gör så ont att jag måste gå upp och röra på armarna och få blod i dem. Då släpper trycket lite och jag kan somna om.

Jag har googlat lite på det där och det verkar som jag har drabbats av nåt som kallas Kapraltunnelsyndrom. Det beror på att kroppen samlar på sig vatten och nerver hamnar i kläm. Lösningen kan vara att man i en timma om dagen ska hålla armarna över huvudet och gymnastisera typ "plocka äpplen". Man måste vara noga med att spreta med fingrarna. Om man efter en vecka börjar kissa oftare så vet man att jympan hjälper. Ett annat alternativ kan vara att prova ut skenor för fingrarna så man sover med raka fingrar om nätterna. Två härliga altenativ verkligen. Plocka äpplen i EN timma om dagen. Det är ju helt stört. Sova med skenor om händerna. Asså jag har ju redan bett-skena. En skena borde räcka för en person att sova med tycker jag.

Jag har kontaktat en Söderkliniken som ska vara experter på gravidas besvär. Jag står på en väntelista. Dom ska ringa mig så snart dom får en resttid.

Ibland får man tycka lite synd om sig själv....

2 comments:

Sofia said...

Jag hade också det som preggo och hade såna där skenor, funkade väl ok men rätt svettigt och obekvämt. Det är bajs att ha det där men en tröst är att det brukar gå över efter förlossningen. Lycka till!

Anonymous said...

Hade ocksa det Snusie!! Fick skena att anvanda om natten, men var mest obekvamt o svettigt sa anvande inte den sa lange utan fick ga runt med "sovande" fingrar"! ;-) Det forsvinner ganska snabbt efter bebbe har tittat ut dock!! Kram pa dig o Ture!!