Wednesday, April 21, 2010

Gravidbloggen del 2

Igår satt jag och surfade runt på Mama Mia bland alla kurser som erbjuds oss ängliga, tafatta och oroliga förstagångsföräldrar. Det finns profylaxkurs, barnavårdskurs, amningskurs, modern pappakurs, gravidmassagekurs för att nämna ett urval. Dom är inte gratis heller vilja lova. Nej nej. Om du ska gå alla kurser så blir det några tusen.

Vi som inte har varit med förr har ju ingen möjlighet att avgöra vad som är absolut livsviktigt och vad som bara är bull. Jag frågade min kollega S som har ett barn sen tidigare och som ska få en till en månad exakt innan mig.

"Vad då kurser?" sa hon.
" Ja barnkunskapskurs, amning och såna kurser"
"Skojar du med mig? "
"Nä"
"Vad ska du med det till? Allt man får lära sig på såna kurser är typ hur du byter blöjor eller hur du badar ditt barn. Tror inte du att du skulle fixa det utan någon töntig kurs?"
"Ja men barnmorskan tyckte att det kunde vara bra"
"Men va sjutton, dom tjänar ju pengar som gräs på såna där kurser. På såna som dig som inte vet bättre. Det enda du kan gå är en profylaxkurs. That´s it. Du får ringa till mig om undrar hur varm vällingen ska vara"
"Hmm okej"

Det kändes ganska bra att hon sa så. Då vet jag liksom. Nu har jag ändå anmält mig till en Gravidpilates kurs på Centralbadet. 6 gånger för 1200 spänn och då kan jag använda mitt friskvårdsbidrag från jobbet har jag kommit på. Smart.

2 comments:

Anonymous said...

Eller så kan du ringa kusinerna på landet... anytime//S

Anonymous said...

Jag håller med din kollega till fullo! Detsamma gäller alla grejjer man ska köpa. Visst, mycket behöver man men mycket kan man också avvakta med. Blöjhinken t ex... Sjukt dyrt i längden med dom där specialpåsarna. Tjacka hundbajspåsar istället.

Hur blev det med den där vaggan/gungan?

Tycker det är så spännande det här!