Tuesday, July 31, 2007

Overlapper

Jag vet egentligen inte alls varför jag var så neggy så mycket i mitt förra inlägg. Jag älskar ju allt som heter minnesprogram. Jag sätter i mig allt som en enda stor, svulstig bulle. Jag kan redan sjukt mycket om Bergman. Mest facinerad är jag av hans kvinno-CV. Ganska imponerande. Utdrag från wikipedia;

Äktenskap och barn
Ingmar Bergman var gift fem gånger;[1] 1943–45 med Else Fisher, med vilken han fick en dotter, skådespelaren Lena Bergman, 1945–50 med Ellen Bergman som han har fyra barn med, regissörerna Eva och Jan Bergman samt skådespelarna Anna och Mats Bergman, 1951–59 med Gun Hagberg, med vilken han fick en son, Ingmar Bergman Jr, 1959–69 med Käbi Laretei, mor till sonen och regissören Daniel Bergman, samt från 1971 med Ingrid von Rosen till hennes död 1995 och med vilken han har en dotter, författaren Maria von Rosen.
Bergman levde en period på 1965–70 ihop med Liv Ullmann och fick med henne en dotter, författaren Linn Ullmann.

Förhållanden
Förutom med Liv Ullman, hade Bergman längre tids förhållanden med skådespelerskorna Harriet Andersson 1952–55 och Bibi Andersson 1955–59.


Man kan säga att han var en riktig "overlapper". Alla förhållanden går stik i stäv och så hade han gärna några längre förhållande med andra under tiden han var gift. Lite kids blev det också under årens gång...

3 comments:

Anonymous said...

You are forgiven! Kram. Blygisen.

Anonymous said...

You are forgiven! Kram. Blygisen.

Stora Morran said...

Tack Blygisen! You are forgiven too! :-)