Monday, July 02, 2007

Americano

I fredag satt jag och H och åt Roppongisushi i Rålis när mobilen ringde. Det var Alicia. Hon var utbytesstudent från USA på min gymnasieskola 1998. Nu var hon i Sverige igen med sin man. Hon ville att vi skulle ses.

Okej tänkte jag och förslog Ljungrens. H tjurade lite först och ville inte följa med. Fick ringa ett samtal och locka dit hans homies annars skulle han inte ha gett med sig.

Några roliga detaljer dom berättade var att de har endast 6 veckors mammaledighet. Du får ingen ersättning när du är hemma men man förlorar inte jobbet. Yees sanks! Om du vill ha längre ledighet så garanteras du inte ha kvar jobbet när du kommer tillbaka. Det kostar $2000 i månaden att sätta ett spädbarn på dagis i Boston.

Du har 6 sjukdagar per år blir du sjuk mer så blir det inga pengar. Dom har typ 2 veckors semester. Det där beror lite på hur länge du har jobbat. Har du jobbat mindre så kanske du har en vecka om du har tur.

Rent och slätt galet!

4 comments:

Anonymous said...

My days... o här sitter vi o knorrar... Tur att vi har det lite bättre ställt med semester i det här landet!

Stora Morran said...

Japp och föda barn. Det kan inte vara så lätt att komma upp sig om man är tjej där...om man nu vill ha barn tänkte jag.

Anna said...

Fy vad hemskt. Jag är glad att jag bor i Sverige. Jag ska i.a.f vara hemma minst 1 år med Melvin.. härligt!

Stora Morran said...

Södertäljebon: Japp och du får ha kvar ditt jobb. De flesta i USA måste säga upp sig om de vill vara hemma lämgre.