Friday, May 11, 2007

Freakshow

Jisses Amalia.

Var det någon mer än jag som såg den där freakshowen de kallar för Eurovision semifinal igår? Inga normala bidrag gick vidare utan istället kom halva Balkan med. Inget Danmark eller Norge. Det var så dåliga nummer att man blev mörkrädd. Jag undrar egentligen hur det går imorgon. Man kan liksom inte förutse hur såna här tävlingar ska gå när det är så mycket konstigt med. Man kan inte sia om hur folk ska rösta när referensramarna till vad som är bra, skiljer sig så rejält.

Jag skyller på Carl Bildt om det här går åt skogen. Han gjorde ett dåligt jobb på Balkan med alla dessa nya stater. Skönare var det när det fanns ett Ryssland, ett Jugoslavien, Tjeckoslovakien osv. En liten tröst igår var ju att inte the superfreaks; Israel, gick vidare.

Om jag skulle sia inför imorgon så tror jag så här om fem i toppen;

Finland; Värdlandet går alltid bra
Serbien; Not my favorite, non slags lesbisk frihetsssång
Ryssland; Snygga, kaxiga tjejer med bra låt
Ukraina; Gigantisk diskoboll på huvudet
Sverige; Hoppas och tror

8 comments:

Produktionsledaren said...

Du är så rolig!! Klart det är Bildts fel, hur mycket länder kan ett land bli lixom. Tycker Stockholm och Skåne omgående ska separeras från övriga Sverige om det blir tjafs.
Om Bildt hade tänkt lite längre så hade han ju fattat att det skulle bli trubbel i ESC. Eller så kanske det faktiskt var uppe på agendan. Who knows...

Stora Morran said...

Japp nu är det ett faktum, Herr Bildt får faktiskt ta på sig det här magplasket.

Produktionsledaren said...

Hur många länder var med i från Västeuropa. Tyskland, Spanien Frankrike, England, Irland och vi. Mot 380 stycken youghurtländer. Kan dom inte ha en yougurtfestival och en vanlig, det där är ingen allmän europeisk åsikt. Däremot får vi skylla oss själva för vi är så dåliga på att rösta. Alla Balkan och fd ryssar röstar ju på sig själva och varandra i 180! Lätt att slå dom. SMS-röster är inte lösningen.

Stora Morran said...

Produktionsledaren: Nej jag tror inte på att dela upp freakshowen. Vi får helt enkelt bli mer östeuropeiska eller jugoslaviska.

Produktionsledaren said...

Varför ska vi anpassa oss? De har en helt annan musikstil. Ska det funka nationellt och internationellt då måste man ju skicka ett bidrag som funkar i först Sverige (förhoppningsvis), inte ett som låter som en pudelfrisserad ryss skrev 82. Bara för att ha en chans.
Christer Björkman är förövrigt djävulen. Varför skulle han väcka den där schlagerbjörn som sov så gott för några år sen. Då hade jag aldrig ens brytt mig idag.

Stora Morran said...

Prodis: Ja det här är sannerligen ett ämne som berör och det är helt och hållet Christer Björkmans fel. Jag tror vi kan köra vidare på vårt race. Carola slutade ju femma och Lena Ph typ sexa eller nåt så det brukar gå bra vartannat år kan man säga. Vartannat år skriker vi "LÄGG NER SKITEN" och vartannat år är vi nöjda.

Produktionsledaren said...

Hörde du Christer Björmans "tal till nationen". Det känns tryggt när Schlman oxå tar upp det. "Det är fullt förståeligt att vi nu kollektivt går igenom ett slags nationellt trauma." Det känns som han snöat in...nationellt trauma=Christer går igenom ett trauma.

Stora Morran said...

Ja jag läste om det nationella traumat som vi går igenom på Schulmans blogg. Shit pommes asså. Inte ens jag ger ESC så mycket cred. Jag har redan kommit över det tex.. bara en sån sak.