Thursday, May 10, 2007

Beautiful

Det är ingen matblogg men jag måste bara få berätta vilken otroligt god laxceviche jag gjorde igår. Det var med rå lax, blodgrapefrukt, limejuice, olivolja, röd lök, chilli, färsk koriander, olivolja, salt och peppar. Vi åt det med små skivor av rostad ciabata. To die for! Det riktigt vattnas i munnen när jag tänker tillbaka.

Jag är otroligt svag för grejer som är lite råa. För några veckor sen gjorde jag laxtartar med rå lax, citron, fransk senap, gul finhackad lök, olivolja, salt och svartpeppar alldeles underbart på en litn bit rostat bröd. Formidabelt. En annan sak som jag gillar skarpt är carpaccio. Underbart.

6 comments:

Produktionsledaren said...

RAW är min melodi oxå, kött ska minst vara rare, gärna levande.

Har ett annat laxtartar recept till dig. lax, dill, lime och citron, finhackad rödlök, forellrom. In i kylen i små former 15 min serveras med gräddfil och färskpotatis. Nu ska jag prova din den lät lovely!

Stora Morran said...

He he ja sånt är smaskens. Ostron, skaldjur och kött som är blodigt.

Ditt recept lät super gott. Låter precis som en grej jag åt på Roxy för några år sen. Tres nice!

Anonymous said...

seriöst...var hittade du receptet på laxceviche? Vickan

Stora Morran said...

På tasteline så klart. Kungen av receptbanker. Länken blev så där. Sök på laxceviche annars.

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngRID=7109&tlfo=0

Anonymous said...

tackar tackar! Vickan

Anonymous said...

Oooo! Min gom gick ner i spagat utan att ha smakat. Måste genast prova!