Sunday, January 04, 2009

Kökstjänst

Jag har varit så huslig idag. Jag vet att jag är jobbig men det är all den här lediga tiden som jag inte kan hantera. Då måste jag pyssla i köket.


Här är Anna Bergströms lagom lyxiga musli. I den har man;
5 dl rågflingor
5 dl havregryn
1 dl linfrö
2 dl solrosfrön
1 dl kokosflingor
100 gr mandel eller valnötter
2 dl vatten
5 msk neutral matolja
2-3 dl russin

Hacka nötterna. Rör ihop allt utom russinen. Lägg klabbet i en långpanna och sätt in den i en 200 grader varm ugn. Låt vara i 20-30 minuter. Rör om då och då. Passa det hela tiden. Tittar man bort en nanosekund kan allt vara förlorat. Det här med honungsyougurt gör varje frulle till en festmåltid.


Sen har jag bakat knäcke i dagarna två. Igår var jag hemma hos Jonathans mamma och vi åt knäcket med god ost, drack rödvin och kollade Stjärnorna på slottet. Hon tyckte knäcket var himmelskt och jag måste hålla med. Receptet hittade jag här.



Sen kirrade jag ihop lite salladstopping också. Det är pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön och hackade jordnötter som jag rostade med salt i stekpannan. Mums!

No comments: