Monday, January 19, 2009

Jag var en riktig tant förra veckan

Jag hade en incident med ett kålhuvud. Jag var på Hemköp Skanstull och hade för intention att handla nyttiga råvaror till mitt hem. Jag fick syn på ett stort fint blomkålshuvud. Jag kollade på prislappen och där stod det 24.95 kr /Kg. Fint tänkte jag. Det här räcker nog länge.

Jag kånkade fram huvudet till kassan tillsammans med alla mina andra extremt hälsomedvetna varor. Det var en lång och svettig kö som segade sig fram. Datorväskan skar nästan av axeln på mig där jag stod i min väntan. Jag baxade upp huvudet på bandet när det var min tur. Kassörskan vägde det och slog in 34.95 kr/kg X 1.4 kg vilket blev 49 kr för huvudet. Jag tänkte att här var det nåt lurt. Jag väntade tills jag fått kvittot för att försäkra mig om att jag sett rätt pris.

Jojo... 49 riksdaler skulle de ha för lite blomkål på Hemköp. I mitt huvud skulle det bli typ 35 kr.Eftersom jag förra veckan var med om en incident på ICA där 3 tomater skulle kosta 24 kr och sen när jag ifrågasatte saken så visade sig att tomaterna gick loss på endast 18 kr, så kände jag mig manad att ifrågasätta priset.

-Ursäkta kostar verkligen det här blomkålshuvudet 49kr?
-Öh ja det kostar 34.95 kr/kg och huvudet väger 1.4 kg

Jag sprang in butiken. Jag hade rätt. På skylten stod det 24.95 kr/kg. Sprang ut till kassörskan igen

-Men hallå! På skylten stod det 24.95 kr/kg
-Jaha okej då får du gå ut i serviceutiken så hjälper dom dig.

I servicebutiken

-Hej Jag har betalt 34.95 kr/kg för den här blomkålen men på skylten så står det 24.95 kr/kg. Jag ska få pengar tillbaka.
-Okej jag måste ringa till någon på golvet.

Ring Ring

-Nej han säger att det står 34.95 kr på skylten.
- Vad ända in i Hälsingland!!! Jaha, du då skulle jag vilja lämna tillbaka den här blomkålen.

Aldrig i mitt liv att jag betalar så mycket för lite kål tänkte jag. Trots att kön bakom mig växte och jag kände ögonen bränna i ryggen så var jag säker på min sak. Det var fel pris och nån måtta fick det vara. Efter jag hade fått pengarna tillbaka gick jag in i butiken igen och kollade prisskylten. Då satt det 2 prisskyltar bredvid varandra. På båda stod det "Blomkål". På den ena stod det 24.95 kr/kg och på den andra 34.95 kr/kg. HA, sicka skojare! Jag var nöjd med mitt tanteri. Mig lurar dom inte.

4 comments:

Anonymous said...

Det ar bra, hall i tanthatten snusie!!! Ar stolt over dig!! Puss fran Tant Fimpen

Stora Morran said...

Thanks Fimpen! Good to have support!

Anonymous said...

Oj, jag skulle aldrig orka anstränga mig så mycket för några kronor. Inte ens nästan. Imponerande, eller nåt..

Stora Morran said...

Nej alla är vi olika du kanske är lite mer av avslappnad av dig. Normalt hade jag nog inte heller orkat. Men jag lackade när de tog 15 kr för mycket.