Tuesday, April 03, 2007

Invasion

Vid Fridhemsplan kliver det alltid på en hel hord med franska ungar. Dom ramlar in med randiga tröjor, baskrar och baguetter under armarna.

Nej inte riktigt, många av dem är faktiskt helt blonda och andra är helt svarta.

Framför allt är det så skumt att de kan vara så små.

Små, små, pyttesmå, sitter de där med stora ryggsäckar och jympapåsar och snorar och pratar franska.

"Voules, volues brie, mulle moi " låter det.

Det är så konstigt. De är ju så svårt med franska. Hur kan de där små snorungarna prata något som är så svårt. Obegripligt.

När som helst byter de och börjar bräka på Stockholmska. Känner mig okultiverad och outbildad eftersom inte jag kan någon franska.

Börja nynna lite på Volare Cantare för att de ska tro att jag också är en av dem.

Jag vet inte om de går på det.

4 comments:

Lotta said...

Haha! Du får inte glömma baskern och den randiga tröjan för bövlen! Men har du bara dem så är det vattentätt. Det är ju skrivet i sten.

Heléne said...

Volare är väl italienska? *ler*

Stora Morran said...

Tackan: yes skrivet i sten it was.

Helene: Volare kan också vara espanol faktum är att hela den sången är inte skrivet på något språk bara en sång med påhittad text utan att tillhöra ett språk. Jag pluggade en gång med en Maltes i Japan som sjöng den här i tid och otid. Han förklarade detta för mig.

Anonymous said...

Men du försök inte, hur var det på tonårsfesten?