Sunday, September 03, 2006

My hood

Inne i lägenheten är det lugnt och fint och civiliserat. Vi bor i ett komplex med en liten vakt som gör fin honnör när vi kör ut bilen. Utanför grinden är det jordstampad väg och kaos. När Morran går gatan fram, går hon i vägrenen en liten bit och sen början den riktiga "vägen". Det finns inga riktiga trottoarer där vi bor. Alla stirrar på mig som de käkat ”glo-soppa” till frukost. Skolbarn pekar lite på Morran och fnittrar. Överallt är det folk som säljer saker; kokosnötter, bananer eller klockor. Var femte meter stannar en Riksha och frågar om jag vill åka någonstans. Det ligger sopor i diken och i förgår klev jag över en död råtta. Gatuhundar stryker omkring överallt och jag är tiggarnas favoritoffer. Trafiken är kraftig, högljudd och ganska livsfarlig.

Och så där håller det på i en halvtimma tills jag är framme vid bankomaten.

No comments: