Wednesday, September 06, 2006

Krubb

All mat som jag har ätit här i Indien har varit god. Det känns som man kan gå in var som helst och beställa något och det kommer att vara gott. Det är lite likt svensk indisk mat men lite annorlunda ändå. Min grej är att äta på food-courts på varuhus när jag är ute och shoppar. Då kostar en måltid ungefär 70 Rupies dvs. 11 SEK. Inte så dyrt. Ofta beställer jag kyckling. Man får en massa olika röror, bröd och bröd till. Ofta får man bara en sked att äta allt med, ingen kniv eller gaffel. När Morran ser sig omkring inser hon att alla andra äter med bröd och med händerna. Morran försöker att äta ”autentico” men det går inte så bra. Jag blir så attans kladdig. Man får bara en liten tunn servett till. Den räcker inte så långt. Morran har börjat lära sig att bära med sig servetter vart hon går så hon slipper att oroa sig över den detaljen, som en riktig liten tant.

En annan grej som är bra är att jag inte har blivit sjuk än (peppar, peppar…). Då har jag förstås inte ätit på de sunkigaste haken eller ute i gatukök. Så kaxig är jag inte än. Min föreställning om indisk mat var ungefär att jag skulle bli magsjuk så fort jag kom igenom tullen eller kanske redan på planet. Jag har minsann hört talas om ”Delhi Belly”. Jag antar att det dimper ner som ett brev på posten så småningom och då kommer jag bara vara förvånad över att det inte kom tidigare.

No comments: