Monday, September 11, 2006

Crazy Cows

Här i Indien är kossorna heliga. En god Hindu äter inte biff eller nötkött. Kossorna går omkring på gatorna hur som helst. Igår var mannen och jag var i Indira Nagar och skulle köpa ägg från en butik i väggen. Plötsligt höjer butiksinnehavaren handen och schasar iväg något. Vi vänder oss om och där står en stor, vit och svart fläckig kossa och har börjat gnaga på ett par kvastar som stod på gatan utanför butiken och var till salu. När butiksinnehavaren börjar hojta lommade kossan iväg.

De gillar att ligga mitt i vägrenen och knapra på lite dammigt väggräs. Om en kossa kliver ut mitt i vägen kör alla bilarna runt kon. I fredags frågade jag S, som är indier vad som skulle hända om man råkade köra på ko. Han sa att det skulle betyda stor otur samt att människorna säkert skulle ge sig på oss, eller som man uttryckte det;

”If you kill a cow, the people will kill you”



En kossa som ligger och tar igen sig lite

2 comments:

Blygisens betraktelser said...

haha..Å, det var en hel del för mig att läsa ikapp på en av mina favvobloggar.
Favoriten är ditt första gymbesök! hahaha! ( känner igen mig såå väl..)
Må så gott!

Stora Morran said...

Blygisen: ja här uppdateras det som aldrig förr. Jag har ju en aldrig sinande insprirationskälla samt en hel del tid.

Manic-Cow: Säkert är även Människo-Kor heliga här. Bienvenido!