Wednesday, June 22, 2011

Sandlådeetikett

Jag och Ture har börjat hänga en hel del i sandlådor på sistonde. Ture gillar att sitta och titta på de andra barnen. Slå med spaden och gräva ner fingrarna i sanden. Äta sand är också gott. Han blir ganska smutsig och sandig men jag antar att man får släppa det där lite. Vi har köpt ett fint set med hink, spade, kratta, sandkakeform och sil på BR. Ofta kommer det fram barn och tar våra grejer och går i väg med dom och börjar leka. Ibland lämnar dom grejen någonstans och en annan förälder tar upp den och ger till sin unge. Det är lite stressande det där känner jag. Så klart får alla låna men det är så pinsamt och gå parken runt och få be om sakerna tillbaka när man ska lämna. Man känner sig liksom sniken på nåt vis. Men samtidigt kan ju inte Ture och jag köpa nytt sandlådeset varje vecka för Tures mamma är för feg för att be om grejerna tillbaks.

Nån som har några tips? Vad säger egentligen etiketten i sandlådan?

4 comments:

Louise said...

Samma problem här.... Jag samlar in hela tiden så att säga -- mao en unge lånar och leker lite, jag håller koll och så snart han-hon släpper så kilar jag dit och samlar in osv under hela tiden vi är ute. Då slipper man ofta säga till på slutet plus att då undgår man risken att någon råkan ta med sig leksakerna hem. Men allt som oftast så får jag ta den där rundan. Det var pinsamt i början men sedan insåg jag att de flesta tar rundan!! Och ingen blir ju sur --- du skall ju hem! Du tar inte tillbaka leksakerna för att du inte vill att barnet skall leka med dem.

Anonymous said...

Åh, det där känner jag igen, instämmer med Louise. Skitsvårt läge det där som egentligen inte behöver vara det. Samla på du. Sen när dom blir lite större och börjar dra varann i håret och slåss om sakerna får man ett annat dilemma. Vem tog vems och allt det där. Och säga åt någon annans barn, det är dödsstraff enligt mammorna därute... Du kommer stöta på så många dilemman där ute. Ett annat är gungan, hur länge man får gunga om nån uppenbart står och väntar på sin tur. Lycka till!

Anonymous said...

Om det är möjligt så skriv barnets namn eller rita en figur på leksakerna så att ni känner igen era och andra förstår att det är "lånat" av någon.

Lycka till i sandlådan!

Stora Morran said...

Tack för alla tips! Smart att skriva namn på. Som sagt jag får mopsa upp mig helt enkelt.