Tuesday, December 07, 2010

Öppna förskolan

Igår var Ture och jag på Öppna förskolan igen. Alla barnen har namn som faktiskt var på våra namnlistor. Dom heter saker som Alma, Tage, Kerstin, Sigge, Selma, Siri, Viggo, Uno, Ivan, Milo osv. Det är roligt att man är så orginell i sina namnförslag.

En mamma där hade en teori om att barn på söder hade gamla fina, korta namn. Barn på Östermalm eller i Vasastan heter saker som Alexander eller Cassandra.

Nu är Tette och jag taggade på att åka till Östermalm och gå på någon Öppen förskolan. Bara som ett studiebesök. Det skulle nog vara mycket intressant.

4 comments:

MANNY-KEN said...

På vårt dagis i Vasastan heter barnen. Alma, Tage, Klara, Ted, Albin, Elsa, Alice... Kände att jag var tvungen att stå upp för mina hoodds. Ha ha!

Nori said...

Ja, snälla gör det!

Gunnel said...

På Öppna Förskolan på Villagatan heter de Iris, Olivia, Harry, Oscar, Freja, Henry osv... Jag har inte stött på några Cassandror ännnu men vem vet vad som lurar i sångstunden nästa gång. Jag är däremot lite förvånad över att jag blivit en sån som refererar till andra som "Harrys pappa" eller "Miltons mamma". Man ses typ en gång i veckan på olika aktiviteter men banne mig att man kommer ihåg vad föräldrarna heter... Amningshjärna eller ny fas i livet?

Stora Morran said...

Ha ha okej då verkar det som den mamman hade fel! Jag kommer gärna på studiebesök.