Tuesday, December 28, 2010

Nyår

Vi håller på och dividerar om nyår. Vi ska fira bebisnyår med Jespers två kompisar som fått varsin liten tjej i år. Den minsta lilla Laura är bara 3, 5 vecka.

Menyn blir klassisk; En halv hummer till förrätt, oxfilé och potatiskaka till varmrätt och sen creme bruleé till efterrätt. Nu är den stora frågan om Jeppes kompis ska laga sin berömda rödvinssås eller om vi ska våga oss på lite hemgjord bearnaise. Jag har ju gjort det några gånger och det har gått bra nästan varje gång. Men tänk om det just denna gång går åt skogen. Tänk om det går för mig som den där liraren i "Halv åtta hos mig" som lekte stekare och gick till "hallen" och köpte ostron och fint  "gårdskött". Sen skulle han inte förbereda nåt utan göra allt "a la minute". Jo jo. Det gick käpprätt åt pipsvängen. Ostronen gick ju inte att misslyckas med men bearnaisen skar sig så den bjöd han inte på. Potatisen brändes vid och köttet blev rått och kallt. Efterrätten; Pärontarte blev bara en massa smulor. Dessutom tog det typ 1,5 timma mellan för och varmrrätt och hela stekarens etta var rökfylld.

Vet inte om jag pallar hemgjord bea. Mitt i allt kommer säkert Ture vilja ha mat och då är den bean ett minne blott och hela nyår förstörd.

3 comments:

Björne said...

ääh kör på rödvinssås, går finfint att förbereda och värma på när det är dags. Dumt å krångla till det. kram

Anna-Christina said...

Vill bara tacka för en bra blogg. Naturligt vanlig och utan skandaler eller skryt. Du berättar på ett underhållande men inte effektsökande sätt hur ni har det.

Hoppas att du fortsätter nästa år!

Kram

Stora Morran said...

Björne; Precis. Du är smart.

Anna-Cristina: Åh tack det var jättefina ord. Gulligt av dig! Så klart fortsätter jag nästa år.