Tuesday, December 18, 2007

Polis, Polis, Potatisgris

Jag har blivit helt tokig i att springa på löpband. Jag är beroende eller nåt. Jag smyger ner till gymmet var och varannan dag nu förtiden. Jag är nöjd för att jag har i princip trott att jag inte riktigt kunde springa en längre sträcka men nu har jag förstått varför. När jag springer ute så springer jag alldeles för fort. Jag kutar på mitt snabbaste som om jag vore jagad av något, sen efter några hundra meter är luften slut och jag faller ihop.

Nu när jag springer på bandet så tvingas jag springa i en och samma takt. Då funkar andningen fint. Nu har jag ett mål. Jag ska springa 2 km på under 10 minuter. Det är ett krav de har för att man ska komma in på polishögskolan. Inte för att jag vill bli polis men jag skulle känna mig sjukt nöjd då.

Hur svårt kan det va liksom...

7 comments:

Anonymous said...

Jag måste också testa det! Vad har dom mer för krav? Jag vill också bli polis på låtsas!

Själv är jag fast i spinning. Så fast att jag slagit vad om att cykla Vätternrundan. Smart vad.

Stora Morran said...

Vätternrundan? Är du galen? det är ju skitjobbigt.

Jo jag har kollat upp kraven nu:

Koordinationstest

Harres test: Kullerbytta, acceleration, riktningsförändringar, hopp och snabba nedhukningar i ett visst mönster. Höjden på hindren är 76 cm för kvinnor och 84 cm för män. Maxtid 16 sekunder för kvinnor och 15 sekunder för män.

Styrkeprov;Lyfta och förflytta en docka 15 meter. Dockans vikt är 77 kg.

KonditionstestCoopers test:

Löpning 2 000 meter. Maxtid 9.30 minuter för män och 10 minuter för kvinnor.

Simprov utförs slumpvis.

Efter de fysiska testerna sker ytterligare ett urval och de sökande som bedöms ha starkast konkurrenskraft kallas till fortsatta tester och intervju.

Vad tror du? har du någon docka som vi kan öva att lyfta?

Anonymous said...

Allavarligt talat, det där låter som en helt normal dag med min 2-åring. Blir lätt som en plätt. Eller "like a walk in the park" kan man också säga.

"Kullerbytta, acceleration, riktningsförändringar, hopp och snabba nedhukningar i ett visst mönster" HAHA, easy!

Stora Morran said...

Ja i of sig.... hur svårt kan det va liksom. Men din 2-åring väger väl inte 77 pannor va? Det vore läskigt! Hade varit simprov åker jag nog ur. Jag kan inte "kravla".

Anonymous said...

Haha, nä han närmar sig mer 14 kilos strecket. Men min man ligger nog kring 75 iallafall, får öva på honom.

Simningen är inte min starka gren heller, man kanske kan fuska sig igenom simningen genom att sätta i fötterna? Tror du någon skulle notera det?

Stora Morran said...

Jag öva på din man. Det framgår dock inte hur långt man måste hålla på och lyfta honom. Jag tror det blir svårt att fuska med simningen. Vi får helt enkelt satsa på att vi inte blir testade på det....Jag är dessutom öron-barn så jag får inte vara under vatten så mycket. What the heck man ska väl inte bli livräddare heller...

Anonymous said...

Eller hur! Jag tänkte mig mer kriminalare som i Mordkommissionen. Lite elegant sådär.. Jag har då aldrig sett dom vara i plurret. Inte heller dragandes på en 77-kilosdocka.