Wednesday, June 13, 2007

Morran the biker

Jag var så nedrans arg på trafiken i morse. Det tog mig nästan en hel timma att komma till jobbet. Skandal.

Så nu har jag lurat ut att jag måste köpa mig en cykel. Inte vilken som helst utan den här:

Den kostar endast 990 kr på Biltema. Ett fynd! I of sig står det "Biltema" på cykeln också men jag tänkte att man kanske kunde måla om den.

Den finns så många fina fördelar med cykel. Man får motion, man kommer smidigare fram, det blir billigare i längden att inte köpa SL-kort.

Nackdelar: Man måste ha hjälm. Det är ju inte super foxy direkt men är man en hare som jag måste man ha hjälm. Jag har ju typ inte cyklat på 5 år eller nåt sen jag flyttade till Stockholm så jag behöver nog det även om jag kommer se ut som en bibliotikarie. Fast ibland kan man ju strunta i den typ om man ska på fest eller nåt. Då kan man sannerligen inte komma dit med en hjälm.

En annan nackdel är ju att hojen kommer att bli snodd första natten den lämnas ensam typ... säg den lycka som varar.

9 comments:

Anonymous said...

Snälla, köp inte denna bike. Lägg till några extra kronor istället...det kommer löna sig i längden. Trust me!

Anonymous said...

Den är sjukt obekväm och inget att rekommendera att cykla längre på.

Stora Morran said...

M&S: What? vad är det här? Värsta komplotten. Ingen vill at jag ska köpa cykeln? Min kompis har den här. Han tycker den är bra. Han har annan sadel i of sig...

Anonymous said...

Den kanske är skönare att cykla på om man har 2 meter armar...

Stora Morran said...

aj då ja nej jag har inte två meter armar. får hitta en annan cykel. Kanske ska gå till cykeldoktorn på Jungfrugatan och köpa en skruttig.

Anonymous said...

Räknar du med att den blir stulen inom ett par år så kan en Biltema MTB funka men som någon ovan skrev, välj en ram och ramstorlek anpassad till din längd annars blir det nog inte så mycket cyklat. Samma sak med oväxlade cyklar, ser kanske retro och kul ut men pain så fort du behöver klippa en uppförsbacke.

Köp ett Abus Argo (350:-) och bygla ALLTID fast den i något genom ram + bakhjul så ska du nog få ha den tills den är avskriven. Se till att det den fästs i inte är en P-stolpe man kan dra upp med vänsterhanden bara. Och byt alla eventuella snabbkopplingar (hjul, sadel?) mot insex annars ryker sånt direkt.

Hjälm=självklart men det är när du lite smålullig på väg hem från krogen bromsar på regnvåt kullersten och en halv sekund senare bromsar upp all din rörelseenergi med pannbenet mot en stensättning som du verkligen behöver den så i de lägena är taxi nog en bra idé.

P.S. Visst är det ett HÄRLIGT samhälle Göran P & Co byggt upp där allt som är löst automagiskt blir stulet

Stora Morran said...

Tjockis: hej vilken lång, härlig och ingående kommentar. Sanks a lot. Ska ta vara på dina tips. Speciellt det där och låset och hur man fäster hjul osv. Tres good. Dock är jag dock allergisk mot växelcyklar. dom fuckar alltid ihop för eller senare. Ska tänka på storlek i förhållande til mig själv. Sånt är viktigt det fattar ju en bebis tom...

Anonymous said...

Köp hellre en hederlig 3-växlad, då slipper du tjafs med växlarna som du är "rädd" för. BT biken är tung i alla lägen, inte så skön att cykla med till o från jobb, mera en crusier när du inte har bråttom eller gott om tid....

Stora Morran said...

M: well tack för tipset men jag tror att jag kanske ska satsa på en gammal damtralla eller nåt... men nej jag gillar inte växlar. De flippar alltid ur.