Wednesday, June 07, 2006

Terve

Morran är tillbaka ifrån Muminlandet i Öster. Det blev ett par lugna slappa dagar. Vi var ute och åt på det här fräscha stället på lördagen. På söndagen var vi på loppis och på en utställning om Indien eftersom vi som Mamma sa ” Är mycket intresserade av Indien”. Så nu vet vi mycket mer om alla möjliga skumma gudar som dyrkas där borta en Räven gör. Han får akut narkolepsi om de börjar prata om gudar.

Vi tog en sväng till Arabia-outleten också och Morran införskaffade mycket passande en Stora Morran-kopp som jag ska dricka kaffe ur. Mamma tyckte det var mycket märkligt att jag prompt ville ha just den när den nu inte var den finaste. Hon tyckte jag skulle satsa på en med Lilla My på. "Pyttsan, ta Fillifjonkan själv du” sa jag och snörpte av.

Jag stog och petade på ett par mycket fina Iittala vinglas; Essence. Mamma erbjöd sig då helt plötsligt att köpa ett par till mig. Min förra vinglassamling; 12 st Chateau av Orrefors som jag fick i studentpresent, har mystiskt försvunnit från sin skyddade plats i pappas gästrumsgarderob. Där har de legat de senaste 7 år men nu är de helt spårlöst borta. Den huvudmisstänkta är min bror som alltid ”gillat dem skarpt” men nu totalförnekar någon som helst inblandning i det som vi inom familjen kallar ”den stora vinglas kuppen”. Hur som helst så tyckte mamma synd om mig som nu inte hade ett endast glas kristall i brudkistan att erbjuda min framtida man så nu har jag 2 stycken. Det här kommer bli en bra stående present i några år framåt.

Vi lagade fin mat och drack vin jag och mamma. Vi var på bio och såg Brokeback Mountain en kväll. Det var på det hela en lugn och skön helg. Morran strosade runt ensam och upptäckte den österländska staden. Jag lärde mig nya ord som:

Pankki = Bank
Kebabit = Kebab
Pizzait = Pizza
Falafelit = Falafel

Dom är inte direkt rädda för långa ord heller. Ett ord på sisådär 30 bokstäver är inga konstigheter. På allvar går de omkring och säger ”Moi” då fyllde jag alltid i ”mokkulat”, de tittade få oftast konstigt på mig medans jag tittade tillbaka, lika konstigt.

Terve, terve

9 comments:

Blancaflor said...

Jag har Orrefors Chateau...
Say no more, say no more.

Produktionsledaren said...

Koiran sukkulatt, vet inte hur min finska grammatik är, misstänker att det inte är något man drar upp på ett lingvistkonvent eller liknande. Men all min finskakunska vill jag tacka konsumentverkets översättningar för.
Stämmer det förresten att Axl Rose blir Axel Rosi och Iggy Pop blir Iggy Popalainen, eller är det bara en myt?

Lotta said...

Jag har själv kastat ett par ögon på dom där glasen... Mycket fina.

ettett2 said...

"Den stora vinglaskuppen", jag som har längtat efter en ny Jönsson-ligan "rulle". =)

Stora Morran said...

Blancaflor: om jag ska vara helt ärlig är förlusten inte hjärtskärande....

Produktionsledaren: "Koiran sukkulatt" Hundchoklad? stämmer det? jag vet inte hur det ligger till med Iggy pop men jag hoppas verkligen att det är dagens sanning det vore så kul.

Gammeltackan:They are nice.

EttEtt2: Vore absolut ett hett tips för Charles Ingvar!

Thérèse said...

Jag köpte Lilla My muggen när jag var på Arabia-affären i det stora landet i öster. Jag lärde mig också säga "Mycket snö och ingen ficklampa" på finska. Något som jag tyvärr har glömt annars skulle jag delat med mig av mina kunskaper

Stora Morran said...

Lilla My mugen var också mycket fin.

Östermalmsräven said...

Jag ska nog allt ta fram morranmuggen och ta mig en slurk té ur den när jag kommer hem.

Eller man får kanske inte ta ur den ur brudkistan?

Stora Morran said...

Östermalmsräven: Klart du får dricka te ur den Mr Fox.