Tuesday, February 08, 2011

Falsk krupp

Lilla Bubblan vaknade i natt med en läskig hosta. Jag smittade honom med min förkylning. Ett tag lät det som han inte fick någon luft. Jag hade hört talas om det här och när han började låta som en hund skällde så visste jag att han hade nåt som kallas falsk krupp. Då ska man låta dom andas kall luft. Så kl 01.00 svepte vi in honom i en dunfilt och satte på mössan och öppnade balkongdörren. Ture tyckte det var hur spännande som helst och kom helt av sig. Hostan la sig och efter lite amning så somnade han om igen.

Vilken tur att jag hade hört talas om detta förut att det inte var nåt farligt. En i min mammagrupp ringde ambulansen när det hände hennes lilla tjej.

Ture vaknade några gånger till på natten och hade kruppen. Då tog jag upp honom och han fick amma lite fast vi egentligen har vant honom av med det men när ens bebis är sjuk gäller inga såna regler längre. Då gör man vad som helst för att han ska bli lugn igen.

5 comments:

Rebecca said...

Fy så läskigt med falsk krupp, vilken tur att du hade koll på vad du skulle göra. Min halvbrorsa hade falsk krupp hela tiden när han var liten så jag vet också att man ska gå ut i kalla luften!

Du har registrerat dig på Buzzador genom mig, det blev så när du klickade på länken i mitt inlägg. Fråga mig inte hur det funkar men du är med nu på "mina registreringar".

Det som är så bra är ju att man kan vara helt ärlig och ge feedback till t ex Nestlé. Jag har skrivit massor till dem efter att ha fått testa deras välling genom Buzzador. Hoppas att det snart dimper ner massa produkter till dig också!

sofia said...

Halloj!
Det är läbbigt med falsk krupp, vi testade också kall luft och det
hjälpte lite men sen var vi tvugna att åka in till barnakuten för det lät som att han höll på att kvävas. Han fick andas i en såndär inhalator och sen var han pigg som en mört. Han fick adrenalin och satt inte still en sekund!

Hoppas han kryar på sig snart!

enyst said...

Hur vet man att det är falsk krupp och inte "riktig"?
Du är cool du Mirre, jag hade fått spel...

Stora Morran said...

Rebecca: Aha vad bra! Då ser jag fram emot alla mina buzzgrejer.

Sofia: Han var bra redan på morgonen igen. Läskigt var det!

Enyst: Jag vet inte hur man vet om den är riktig eller falsk. Men riktig krupp är nåt annat helt enkelt.

Sofia said...

Krupp som krupp var förr i tiden existerar inte längre eftersom barn vaccinerar sig mot difteri (som är samma sak som krupp) nuförtiden. Om jag förstått det hela rätt.