Tuesday, February 01, 2011

Fadderbarn

Jag läser i tidningen att det finns alltmer barn i Sverige som lever i fattigdom. Vi har pratat om att skaffa ett fadderbarn här hemma. Kanske en pojke eller flicka i Sydamerika som vi följa och sponsra. Men idag har jag kännt att jag skulle vilja ha ett barn i Sverige som jag sponsrar. Ett svenskt fadderbarn. Jag skulle kunna ge 200 kr till det barnet varje månad. Det kanske inte är så mycket tänker ni men 200 kr kan vara mycket om man inte har några pengar. Kanske skulle det barnet få en ny tröja från H&M ena månaden. Kanske få äta sin favoriträtt ibland, kanske få gå med sin förälder på bio någon månad, gå på McDonalds eller spara dom pengarna till nåt större. Grejen skulle vara att barnet själv skulle kunna få bestämma vad pengarna skulle gå till. Kanske kunde vi träffa barnet ibland. Ta med det ut till stugan nån helg. Åka ut med båten och grilla korv på en ö och sova i tält.

Finns det såna saker som svenska fadderbarn? Eller är det bara att skänka till BRIS typ som är alternativet. Någon som vet?  

7 comments:

Magdalena said...

Stockholms Stadsmission har speciella program för ensamma mammor med kids tex. Kolla hemsidan!

K said...

Vet inte om det kommer fungera. Men som du säger skönt att få det svart på vitt. Dessutom tror jag att det kommer bli nödvändigt när Nils börjar på dagis om inte jag ska fortsätta att fixa allt runt honom.

Jag köpte kläderna på zunblock.se. Det finns nog betydligt billigare på t.ex. Kapp Ahl men jag läste i något test att deras var bäst. Ska ni åka utomlands?

Sofia said...

Har du en mailadress som man kan maila till, jag reagerade nämligen precis på samma sätt och har börjat dra i lite trådar ang detta. När jag har fått svar hur jag ska gå tillväga kan jag höra av mig till dig om du vill.

Stora Morran said...

Magdalena: Tack för tipset! Kollade men hittade inte riktigt vad jag sökte.
K; Bra då ska jag kolla där
Sofia; Du kan mejla mig på Mirremare@hotmail.com :-)

Sofia said...

Fint, jag mailar dig imorgon.

Anonymous said...

Hej kurre! Jag har köpt en soldräkt till Stina med långa armar o långa ben på sunmate.se o en solkeps. Va rea när vi köpte typ halva priset! Kram

Sofia said...

Hoppsan, såg nu att jag mailat till fel adress.... Det kommer ett nytt imorgon!