Tuesday, February 16, 2010

Smutsigt

Jag tänker på Röda Korset. Jag blir riktigt lack. Människor skänker pengar till Röda korset för att dom ska förmedla dessa pengar till dom som har det sämre. Röda korsets beskriver sitt syfte så här på sin hemsida:

"Vårt mål är att förhindra och lindra mänskligt lidande, oavsett vem det drabbar och hur det än uppstår"

Var i deras syfte står det att Bengt Westerberg ska roffa åt sig 1 mille per år av dom insamlade pengarna? Var någonstans står det att det är okej för Röda korset att bränna en halv mille på en kick-off? Varför fick Johan af Donner attestera sina egna fakturor vilket gjorde det möjligt för honom att förskingra 5,2 mille? Varför tjänar rektorn på Röda korsets skola över en miljon per år.

Är det bara jag som inte får alla dessa miljoner att gå ihop. Blir det överhuvudtaget någonting kvar åt att lindra mänskligt lidande? Varför ska någon skänka pengar till Bengt Westerbergs feta arvode och Röda korsets fester?

Genomruttet.

2 comments:

Amy said...

Det där gör mig sjukt arg! Hur ska man göra då för att hjälpa? Såna där girigbukar förstör allt.

Stora Morran said...

Ja grädden på moset är att min arbetsgivare beslutade att skänka min "julklapp" till Röda korset. Det blev nog några millar till deras fester. Bra!