Tuesday, April 12, 2011

"Kaffe och Drömmar" = Barnvagnsrassar

Idag var jag och min bloggkompis Bitter i Zinkensdamm för att fika. Vi gick då till Kaffe och Drömmar. Det var nästan helt tomt i cafét men vi fick ändå hör att endast en av våra barnvagnar var välkomna pga "brandrisken". ELLER HUR säger jag. Om vi hade kommit med två rullstolar hade en av oss fått sitta utanför då? Om vi hade kommit med två rullatorer hade båda dom fått komma in då?

Det är dags att ta en fight om den här barnvagnsrasismen. Det här var ett rymligt café där våra vagnar hade fått plats. Hur kommer det sig att vissa caféer tillåter barnvagnar och vissa inte. Lyder inte alla under denna väldigt godtyckliga brandskyddslag? Det här är faktiskt det första ställe där min vagn inte är välkommen och jag vägrar att bara acceptera det. Jag tror jag ska undersöka om man kan anmäla för diskriminering som rullstolsburna kan göra. Under tiden använder jag av den lilla makt jag faktiskt har; Min blogg.

Mohahaha!

6 comments:

Rebecca said...

Håller med dig! Det finns verkligen många barnvagnsrassar där ute, och framförallt i Stockholm tycker jag.

I vintras när det var 20 minus tyckte de på ett ställe i Vasastan att jag skulle ställa vagnen med min sovande 8-månaders bebis i utanför under tiden jag fikade. Mitt vid St Eriksplan. Nej tack sa jag. Tilläggas bör att det inte var en enda människa där inne och klockan var 9.30 på morgonen. Vill folk inte tjäna pengar?!

Bitter said...

Våra pengar är inte värda nåt!

Anonymous said...

Det där är skitstörigt. Och hey, i can tell you att jag är den första att ila ut med min barnvagn från vilket hak som helst om det börjar brinna. Kanske ett dåligt argument men jag tror inte barnvagnar utgör ett större hinder vid ev brand än någon/något annat. Jag kan väl fatta att det kanske inte funkar om det är 10 barnvagnar på ett mindre ställe, men jag man får handla lite under sunt förnuft dom där cafemänniskorna.

Stora Morran said...

Anonym; Ja fan dom tänker inte längre än näsan räcker. Jag fattar också att det inte funkar med massor av barnvagnar men två om det är tomt. Kom inte och skyll på brandrisken. Då borde det ju knappt få stå bord och stolar där inne :-)

Anonymous said...

En fungerande "gång" ska vara 3 meter bred på offentliga ställen in case of fire. Vissa ställen är helt enkelt för små för vagnar/rullstolar mm. De är inte innehavaren som bestämer det är lagar som måste följas. Det kanske är tomt när ni kommer men kan lätt fyllas på under tiden ni är där. Ska ni då behöva gå mitt under fikatiden? De e väl bara att respektera om stället är för litet och gå någon annanstans. De e ju det som är så bra med galllerier, där få ett gäng vagnar plats!
En cafeägare!

Stora Morran said...

Men det finns väl inget fik som har gångar som är tre meter breda mellan borden? Då borde väl inget café få ha öppet om man ska följa dessa angivelser? Ska det vara gångar med 3 meter radie i alla riktningar? Jo tjena mors. "Show me da rules" säger jag.