Tuesday, April 05, 2011

Dagisdilemmat....

Idag var Ture och jag på dagisvisning på det dagiset som vi verkligen hade hoppats på. Dom skulle ta in 5 barn i augusti och det var flera hundra i kö. Jag frågade om de ville ta in någon vid årsskiftet när vi hade tänkt att Ture skulle börja och det hade dom inte planerat. Om inte någon flyttade förstås. Det kändes så hopplöst. Vi vill inte att Ture ska börja på dagis i augusti. Han är för liten. Jag vill att han ska vara nästan 1 1/2 år när han börjar. Så han kanske kan kommunicera lite vad han vill osv. Sen vill ju Jeppe väldigt gärna vara pappaledig också. Han längtar efter det varje dag säger han. Det känns så hopplöst det här. Någon som har några tips?

4 comments:

K said...

Vi har precis samma problem. Vet inte om ert kösystem fungerar på samma sätt som vårt men vi har ställt oss i kö till ett dagis med lång kötid redan nu. Får vi inte det så planerar vi att utvidga ansökan till alla dagis vi kan tänka oss när det börjar närma sig. Får vi ingen plats ändå så får jag skjuta på jobbstarten. Jag vill vare sig att han ska gå på ett dåligt dagis, behöva åka för långt för att hämta/lämna eller behöva byta när han lärt känna fröknar och folk.

Anonymous said...

Varför inte låta honom gå halvtid? Vi hade samma dilemma och sköt först på starten i två månader vilket man får (angav semester) och sedan fick vår skrutt gå mindre än halvtid 9-12 tredagar i veckan. Skulle ha börjat 1 september men blev 1 nov med semestern och sedan 6 veckor kort tid och sedan jullov from lucia till mitten av januari. Klart värt för att få ett bra dagis! Lycka till! P J

Stora Morran said...

K; Gah jag vet. Så himla jobbigt. Jag vill kunna välja det bästa dagiset för Ture. Inte nåt sunk som han bara blir tilldelad.

PJ; Ja men vi har ingen plats nu till hösten ens. Men det skulle kunna vara ett alternativ.

Anonymous said...

Så himla jobbigt att behöva välja om det nu bli så, men OM det blir så så prioritera föräldraledigheten! Det är guld att kunna va hemma så länge och det kommer ni aldrig ångra. Det kan ju vara halvknepigt att skola in en 1,5-åring, de vet ju liksom vad de vill och säger ifrån. (gjorde så med äldsta dottern) Men ändå, tid med ungen är värt allt. Och dessutom är de flesta förskolor bra, det tror jag man ska utgå från. Det kommer bli bra.
Gillar din blogg föresten.
/H