Sunday, June 13, 2010

Bröllop i Leksand

Då var vi tillbaka i Stockholm efter en trevlig bröllopshelg i Leksand. Vi burnade upp igår morse i ottan och var där till lunch. Bettan tog oss förstklassigt upp till Dalarna. Hon har verkligen skärpt till sig nu när hennes dagar är räknade.

Vi hade hyrt en stuga på Leksand Strand. Först var det dags för vigsel i Ljusbodarna, ett par gamla fäbodar där brudens farmor och farfar hade haft djur. Bruden bar sin farmors gamla Leksandsdräkt som hennes farmor bar när hon gifte sig. Det var en borglig vigsel med spelemän och solosång. Tyvärr regnade det som sjutton hela vigseln och jag stod i små sandaler som blev helt genomsura. Efter vigseln åkte vi tillbaka till stugan en sväng och vilade en timma innan festen och jag passade på att torka min sandaler i mikron. Efter det sista passet i mikron luktade skorna inte hallon direkt men dom blev hyggligt torra.

Det blev fest uppe på Kärringbergets toppstuga. Jag fick ett bra bord med roliga personer och jag hade tvillingpappans bästa polare till bordet. Dock var toastmastern riktigt irriterande. Han hade en kobjällra som han ringde i med en sådan frenesi, när han ville påkalla uppmärksamhet, att många vid mitt bord undrade om han var helt okej mentalt. Men det var en trevlig middag trots att jag var nykter.

Efteråt spelade ett jättebra band och vi dansade. Vi var kvar bland de sista och jag övningskörde hem till campingen. Kanske inte helt lagligt när min "handledare" var lite på picklurven. Men slutet gott allting gott.

No comments: