Thursday, December 18, 2008

Uppdrag

Det hände en så konstig grej efter jobbet idag. Jag var inne i en skoaffär på Regeringsgatan i centrala Stockholm. helt plötsligt sa expediten;

-Ursäkta skulle du kunna vakta butiken medans jag springer till Pressbyrån och köper vatten? Jag är själv idag nämligen.

Jag såg mig omkring och upptäckte att jag var ensam i butiken. Fånig som man är log jag och nickade förvånat. Jag som egentligen precis hade tänkt att gå.

Under tiden expediten var borta kom tankarna. Varför litar hon på mig? Jag skulle kunna sno hela kassaapparaten och springa iväg. Ett så oskyldigt litet lamm ser jag väl då rakt inte ut att vara... Vad gör jag om nån kommer in och tar nåt? Då drar jag också tänkte jag för mig själv. Eller skulle jag säga; "höpp höpp höpp, stopp och belägg, jag är ansvarig här".
Det ringde, jag övervägde att svara men sen valde jag att inte göra det eftersom jag inte visste vad jag skulle svara. Jag visste inte ens vad butiken hette. Skulle inte kunna svara "Skobutiken, det är Morran Morr speaking".

När expediten kom jag drog jag snabbare än en avlöning. Fast jag övervägde att köpa ett par dojor bara för att se om jag fick lite rabbatt med tanke på det ansvarfylldauppdrag jag just hade haft. Men det kändes dumt att köpa några dojor som jag kanske egentligen inte ville ha bara för att kontrollera rabatten. nej det fick vara.

No comments: