Monday, May 12, 2008

Lureri

Jag måste berätta vilket "scam" jag utsattes för på McDonalds i lördagskväll innan festen. Jag skulle smita in och köpa en liten cheeseburgare medans Ax och Tette fixade lite blommor.

Jag står där i kön och framför mig står 2 killar. Plötsligt kommer det in en stor och tjock tant som flåsar och säger med upprörd och hög stämma;

" Det är så fruktansvärt, jag har precis blivit av med min plånbok, någon har stulit den, jag hade den precis här, jag måste göra en polisanmälan. Kan du ge mig en hamburgare? " säger hon till tjejen i kassan.

"Nej tyvärr kan jag inte det" säger tjejen i kassan med ett snett leende. Då vänder tanten mot mig;

"Kan du hjälpa mig, det är så fruktansvärt, kan du ge mig 22 kr?" säger hon.

Killarna framför mig säger; "Men gå till polisstationen på Mariatorget och gör en polisanmälan."

"Men hon bjuder mig"
säger tanten och tar tag i min arm. Hon står nära mig och sneglar ner i min portmonä.

Alla stirrar på mig och jag står och byter fot och tittar under lugg på alla andra. "Okej" säger jag sen och ger tanten pengarna fast det är så uppenbart att det här tricket kör hon ganska ofta.

Men just då så kändes det bara som om det var ett annat sätt att tigga på. Och jag hade 22 kr och avvara.

2 comments:

Lotta said...

Åh fy fan! Även om man har 22 spänna över så kanske man inte vill bli mer eller mindre tvingad att ge bort dem. Man kanske inte exakt vill ställa till en scen heller.

Stora Morran said...

Nej precis fast just då kändes det som jag kunde ge tanten mina 22 spänn. Fult gjort bara.