Friday, October 03, 2008

Snålis....

Jag har inte köpt nåt SL-kort denna månad eftersom jag nästa vecka ska åka till Cypern. Då kändes det onödigt att betala när man inte kommer att utnyttja det ordentligt. Så nu kör jag med remsa istället.

Det har lett till att jag varje morgon promenerar till Gullmarsplan och tar tväbanan därifrån. Inte för att det är några mastodont avstånd men det tar ändå 10 minuter. Det känns hurtigt och bra. Naturen är krispig och fin. Jag går fort också så jag är lite flåsig och svettig när jag kommer fram. Jag är alltid sen på morgonen.

På tvärbanan är det ju en konduktör som kollar färdbevisen och stämplar remsan. Han har ju inte ritkigt koll på vilka han har kollat. Så nu sitter jag, slug som en räv, fullt upptagen av min Metro när han kommer och säger sitt "Nypåstigna". Jag låtsas iskallt som jag är helt inne inne i tidnen och lätt har suttit där sen Sickla. Nemas problemas. Till historien hör att jag brukar var en sån som håller kortet i handen när jag typ går utanför porten hemma.

Ni kan tycka att jag är en sann smålänning men jag vill genom denna lilla aktion protestera mot de hänsynslösa avgifter SL tar ut varje månad. För er lantisar kan jag berätta att ett månadskort kostar 690 Riksdaler i storstan. Hutlöst!

Detta är en seger för den lilla människan.

5 comments:

Lotta said...

Go, Morran, go! Jag står bakom dig. Upp på barrikaderna!

Anonymous said...

Nja, att stjäla en tjänst och kalla det protest är planka.nu-sossigt, protesterar gör man genom att gå eller cykla istället, inte genom att låta sina medresenärer betala.

Pröva att bo i Gbg med Västtrafik så kommer du att inse hur helt fantastiskt billigt och bra t-banan och SL fungerar.

Stora Morran said...

Tjockis; Jag betalar det där nedrans kortet varje jäkla månad ska jag säga dig.Och jag kommer fortsätta att köpa månadskort men just nu befinner jag mig i en övergångsperiod. Lätt för dig som bor i nån håla att sitta på dina höga hästar och dömma mig som sosse.

Anonymous said...

Förlåt om jag gick på lite hårt men om inte ens räknekunniga, i övrigt vettiga personer med jobb vill betala när de åker med kollektivtrafiken då har Mona-attityden "någon annan betalar" tagit över helt.

Själv cyklar jag överallt eftersom jag inte vill betala, att tjuvåka finns inte på kartan.

Stora Morran said...

Jag betalar ju varenda jäkla månad tjockis! Dom här få fnuttiga resorna då jag lyckas undvika konduktören ser jag som mina bonusresor "för lång och trogen tjänst". Även om du bor i en håla så gör inte jag det. Jag kan inte cykla till jobbet. För långt.

Surfa vidare till din bästis Anna Hibbs nu och låt mig va!