Monday, January 22, 2018

Jag reste hem...

Jag tillfrisknade mirakulöst från min lunginflammation och åkte till Eskilstuna i helgen. Min kompis lillebror åkte med mig i bilen. Roligt att jag fortfarande tänker att han är ju så liten, men så är han 35 år gammal. Han har liksom växt ikapp i ålder på nåt skumt sätt. Nu är han landskapsarkitekt och berättade om hur han jobbat med att flytta hela Kiruna.

Jag kom till mamma och pappa i fredags på förmiddagen. Jag föreslog att vi skulle gå ner och rensa lite i källaren. Från att mamma inte ville slänga en enda pryl till att vi typ rensade ut hela källaren. Så duktigt gjort av oss. Vi hittade så mycket roliga gamla saker och minnen som vi skrattade åt. Jag hittade en hel säck med kläder från högstadiet som jag provade och allt såg ju helt sjukt ut. Ändå hade det varit lite roligt om Elsa hade hittat denna säck om 10 år då hon är 15 år och velat ha vissa av dessa plagg även om det nu kändes helt otänkbart. Stora Marwin-tröjor och stickade tröjor från UFF. Vi skänkte hela klabbet.

I lördags lagade jag mat hela dagen till min kompis mammas fest. 1 februari 1989 flyttade jag till Eskilstuna från Tranås. Då blev M utsedd av vår fröken att ta hand om mig. Vi blev bästisar. Vi uppträdde på varje Roliga-timme. Vi mimade, spelade teater och hade lekar. Vi hade färdigskrivna autografer som vi delade ut till klassen innan. De var minst sagt trötta på oss men det struntade vi i. Vi spelade in musikvideos och hade detektivbyrå. Jäkla tur vi hade att youtube och snapp-chatt inte fanns då för det hade varit olidligt att se nu. Nu snart 29 år senare är vi fortfarande kompisar, efter några år ifrån varandra på olika håll är vi nu tillbaka i varandras liv. Jag har ju på sätt och vis vuxit upp med hennes familj därför var det så roligt att kunna vara med och fira och laga mat till hennes mammas fest.

Och jag fick typ en ny kompis. Hon är egentligen min gamla klasskompis från gymnasiet men då 1999 var vi ganska långt ifrån varandra. Hon hade svart färgat hår och kort lugg och var vegan och anti-allt typ. Jag hade precis kommit hem från USA och var ett år äldre och tyckte jag var coolast i klassen. Då kunde vi inte mötas nu hade vi hur mycket som helst gemensamt. Så roligt!

No comments: