Tuesday, September 18, 2012

Yr...

Det är inte så bra med mig. I fredagskväll hände det något konstigt i mitt vänstra öra. Det började tjuta och jag blev jätteyr och så hörde jag helt plötsligt mycket sämre. Men så gick det över.

Men sen i lördags när jag vaknade så snurrade hela rummet och ljudet i örat var jättekonstigt. Jag bokade en tid på Liljeholmens närakut och gick dit. Där träffade jag en läkare och beskrev mitt problem. Jag fick en akut-remiss till Karolinska eftersom det var enda stället med öronläkare på akuten på helgerna. Hon gjorde en massa tester osv men kunde inte riktigt hitta nåt. Och dom kunde inte göra nåt hörselprov på mig där eftersom det var inte öppet på helgerna. Igår kändes det lite bättre. Men jag hör inget på vänster öra och om jag tex lägger min mobil mot vänster öra. Men det värsta är nog ändå att jag är yr nästan hela tiden. Jag går och stödjer mig mot väggarna här hemma.  Läskigt värre eftersom jag har en liten bebis att bära omkring på.

Imorgon ska jag träffa min öronläkare på Sabbatsberg. Hoppas verkligen det blir bättre och dom hittar vad som är fel. Så här kan jag ju inte ha det resten av livet.

6 comments:

Emma said...

Samma sak hände mig, fast när jag var gravid. Ska bli intressant att se om de hittar en orsak till det hos dig.

Yrseln fanns där under ett par veckor. Vid två tillfällen vaknade jag av att rummet snurrade och jag tappade helt kontrollen. Det tjöt också konstant i ena örat denna perioden.

Det var inte tinnitus, som jag testades för.

Stora Morran said...

Emma: Usch ja fy sjutton vad jobbigt det är. Gick det över av sig självt eller?

Emma said...

Ja, fick bara två "attacker" totalt. Tjutet i örat hade jag kanske 2-3 veckor? Yrseln fanns där kanske av och till lika lång period. Kunde mota det genom att gå när det kändes för obehagligt.
Kom inte tillbaka min andra graviditet heller, vilket jag oroade mig mycket för.

Hoppas att du mår bättre snart!

Björne said...

Kanske Kristallsjuka? Dr Björne

Stora Morran said...

Emma: Kunde du bota det genom att gå? Promenera? det blir mycket värre för mig när jag går och rör på mig tyvärr.

Björne: Tyvärr inte :-(

Emma said...

Bota är nog fel ord. Men när jag kände att yrseln började komma så gick jag omkring i rummet. Helst att någon höll i mig. Då kändes det bättre och kunde lägga sig efter en stund.
Det var som att jag kunde undvika att det blev värre då. Att jag fick "kontroll över" yrseln.

Jag var liksom inte konstant yr. Men emellanåt kunde yrsel-obehaget krypa sig på. Och vid de tillfällena försökte jag röra på mig.

Den diagnos läkarna trodde på gällande mig var Meniers sjukdom. (http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Menieres-sjukdom/)
Jag tror isf att graviditeten på något sätt utlöste det. Jag utvecklade sedan havandeskapsförgiftning och hade rätt högt blodtryck. Så nu i efterhand kan jag tänkte att det kan ha påverkat också....