Wednesday, August 15, 2012

Renée Voltaire är en bluff

Renée Voltaire har en kedja med sjukt dyra produkter som återfinns i välsorterade matvaruaffärer. Ibland har jag fingrat på hennes granola men sen tänkt att det där kan jag göra bättre och billigare själv. Ibland har jag varit sugen på hennes Furikake- rostad fröblandning från Japan. Jag brukade älska sån blandning när jag pluggade i Japan. Förra veckan köpte jag lite Berry Boost till Ture. Askarna innehåller;

"Russin, granatäpplebitar (vatten, juicekoncentrat av granatäpple, tranbär, äpple, ananas och fläder), rörsocker, majssirap , maltodextrin, pectin, äppelsyra, naturlig smaksättare, askobinsyra, (C-vitamin), blåbär (blåbär, socker, solrosolja)"

Konstigt tänker jag, varför står det inte att dom innehåller ekologisk frukt. Jag börjar kolla runt på Renée Voltaires hemsida och på endast ett par fåtal produkter står det att dom är ekologiska. Wazz? För att vara säker mejlar jag Renée Voltaire för att fråga och får till svar- att nej frukten i Berry boost är inte ekologisk. Men vad sjutton är det jag betalar för?

Det har visat sig att oekologiska russin (och vindruvor) i vissa fall kan innehålla nio gånger så mycket bekämpningsmedel som är lämpligt för små barn att få i sig. Därför brukar jag vara noga med att bara ge honom ekologiska russin. Nu istället för att köpa Småfolks russin hade jag lyxat på och köpt Berry Boost och istället gett honom gift! Nu har jag kollat igenom hela Renée Voltaires webshop och kan konstatera att endast ett fåtal produkter presenteras som "ekologiska". Jag tycker att hela hennes linje andas nyttigt och ekologiskt. För att inte prata om dom hutlösa priserna. Helt sjuka i vissa fall. Men vad är det man betalar för egentligen? Är det bara varumärket?

Nej för mig är Renée Voltaire en bluff.

4 comments:

Rebecca said...

Jag håller med. En del grejer gillar jag mycket men för de priserna så är väl det minsta man kan begära att det ska vara ekologiskt och fritt från äckliga grejer.

Anonymous said...

Asså hon saluför sig ju som nytänkande och att mat ska vara kul och god. Just Berry Boosten är ju deras sämsta produkt, men kollar du på resten av deras grejer så bör du förstå vad man betalar för. Det är inte bara varumärket. Testa att göra ett blindtest på mandelsmör t.ex ;)

Anonymous said...

Håller med, helt sjuka priser. Bluff.

Anonymous said...

Skräp produkt, jag lät mig luras av den stora texten på paketet "Berry Boost" och det är allt annat än en nyttig produkt att stoppa i sig. Jag säger bara 63gram socker per 100 gram. Det är bara socker och det går knappt att äta, det är lika bra att ta en sked socker. Allt annat än nyttigt. Innehållet består 70% av russin dessutom. Köp ej!