Tuesday, October 13, 2009

Bikram yoga

Jag gick upp kl 06.00 och knatade iväg till Bikram Yoga-stället på Gotlandsgatan. Jag hade mössa på mig. Det var så gruvligt kallt ute. Väl där inne var det varmt och skönt. Kändes lyxigt och fräscht.

Jag gick in i salen och la mig på min matta. Ganska varmt var det, 40 grader närmare bestämt och 40% luftfuktighet. Jag la märke till att alla andra som droppade in hade mycket mindre kläder på sig än jag. Killarna hade bara små badbyxor och bar överkropp. De flesta tjejer hade bara minishorts och en sporttopp.

Sen kom instruktören som var amerikan. Han satte igång och jag hängde med så gott jag kunde. Efter en halvtimma började det flimra för ögonen. Jag blev yr och illamående. Jag försökte få gå ut men instruktören sa bara "No my friend, you are not going anywhere". Jag fick lägga mig ner på mattan en stund. Allt jag kunde tänka var "Bikram Yoga är helvetet på jorden".

Efter 90 minuter var det över. Då var jag ganska nöjd med mig själv. De andra försökte peppa mig i omklädningsrummet att första gången alltid är värst och att jag inte skulle ge upp. De tyckte att jag skulle gå redan ikväll igen eller i alla fall imorgon.

Kanske skulle det bli lättare imorgon men jag vet inte riktigt om det är värt det.

2 comments:

Sofia said...

Låter faktiskt precis som helvetet på jorden.... Och 90 minuter?

Stora Morran said...

ja alla bikram yoga pass är tydligen 90 minuter. Det är för att mans ka hinna igenom alla "28 asanas".