Tuesday, October 17, 2006

Lurad

Nu har Morran blivit lurad igen. Man får tjyven vara på sin vakt för de tar varje chans att skinna en in på bara kroppen. I fredags fick jag i uppdrag att lämna in Mannens skjortor för strykning. Utanför vårt gamla lägenhetskomplex fanns det ett fallfärdigt skjul dit Mannen gick och fick sina skjortor strukna för de fashinabla priset av 2 Rs per skjorta dvs ca 30 öre.

Hur som helst nu när vi har flyttat har den kontakten försvunnit så det blev mitt uppdrag som hemmafru att hitta en ny ”strykare”. I fredags gick jag ner och frågade vakten och han tog mig till 2 unga killar som stog och strök på en trävagn ut med gatan. Jag lämnade de 8 skjortorna till dem och de sa åt mig att komma tillbaka senare samma kväll.

Jag kom dit och helt plötsligt kostade det 5 Rs per skjorta dvs nästan 1 kr. Nog för att vi nu har flyttat till mer fashionabla kvarter men att priset skulle ha stigit så lavinartat som med 3 hela rupies kändes som ett rån. Jag försökte ifrågasatta priset men icke sa nicke, det gick inte. Morran fick surt punga upp med kosingen.

Idag gick jag förbi en annan strykvagn i vårt kvarter och kom mig för att fråga vad det kostade att få en skjorta struken. Som jag misstänkte kostade det endast 2.50 Rs.

Hmpf de skojarna trodde de kunde lura Morran. Well den gubben gick bara en gång.

7 comments:

Blygisens betraktelser said...

..hahaha! "Skinna en inpå bara kroppen"

Vilken härlig energi du har!

Blancaflor said...

Rokies! Vem tror de att de har att göra med! ;)

Blancaflor said...

Rookies...

Stora Morran said...

Ja precis de trodde jag var en gröngöling men icke!

Nu handlar det ju inte direkt om nagra stora summor men jag hatar att de ska ta mer betalt av mig för att jag ar ljusare i hyn an dom.

Anonymous said...

Ja...visst är det så. Fastighetsskatten har gått ned som fanken här hemma...ja och jag överdriver inte. Köper du ett ruckel för 5 mille fick du förr betala 60 små papp om året...och nu bara 5...Tycker det är så logiskt så...

Prata med mannen om det...så kanske ni kommer hem igen..

Produktionsledaren said...

Jag och M blev tokrobbade när vi skulle flyga ut till
Laakshwadeep, Vi hade tagit ut hela semestergaget på 40.000 rupies eftersom det inte fanns någon ATM där ute. och när jag gick in i lilla kvinnobåset i tullen ryckte en tullare 11.000 rupies från handkassan.

Stora Morran said...

Pl: Kors vad laskigt. De saknar lite rattssakerhet i det har landet. Man kan muta av vem som helst och om nagot hander har man inget skydd. Scary!