Monday, November 12, 2012

Min helg var bra!

Vi åkte till Eskilstuna i fredags jag, Elsa och mamma. Pappa hade anlitat mig att laga maten till en middag till 10 personer som han skulle bjuda på.

På lördag morgon började jag laga mat. Jag gjorde 3 snittar:
- anklevermousse på brioche med svartvinbärsgele´ och färskt fikon
- laxtartar med mango och lime
- chevreboll på rawfoodknäcke med baconströssel.

Till förrätt gjorde jag toast Pelle Janzon och till varmrätt blev det rödvinsbrässerad oxkind med tryffeldoftande potatispuré toppat med knaperstekt sidfläsk och trattkantareller. Till efterrätt blev det chokladfondant med hallonsås och hemmagjord vaniljglass. Det blev väldigt bra alltihopa måste jag säga. Alla var helt lyriska så det var mycket roligt! Elsa skötte sig exemplariskt och efter varmrätten gjorde även hon succé som mingelbebis.

Men sen var jag ganska slut i rutan måste jag säga. Elsa och jag sov länge på söndag morgonen. Sen var det skönt att komma hem till Ture och Jeppe igen. Jesper var på sin kusins bröllopsfest i lördags och Ture sov över hos Edith. Det hade gått jättebra och i morse ville inte Ture gå till förskolan utan "hem till Edith istället".




Vi firade Jesper på farsdag med lite fika och indisk mat. Han fick en radiostyrd helikopter av Ture som båda två är mycket fascinerade av.

Ganska skönt med måndag ändå. Denna vecka ska jag försöka ta det lite lugnare.

No comments: